جدیدترین روشی که اکنون در کل دنیا برای چاپ لباس و تیشرت استفاده میشود، روش چاپ DTF میباشد، این روش اوایل به صورت تلفیفی از چاپ دیجیتال و چسب زنی دستی انجام میشد و بعدها دستگاه کامل دیجیتال برای اجرای این سیستم به بازار آمد .دستگاه چاپ DTF به طور کلی از دو بخش تشکیل شده است، بخش اول پرینتر DTF Printer که طرح را روی فیلم ترانسفر با جوهر چاپ میکند و بخش دوم پودرزن یا شیکر Powder Skaker که پودر چسب را روی کار پخش میکند و کار را خشک و بصورت رول آماده چاپ روی تیشرت میکند؛ اصطلاح DTF مخفف Direct to Film میباشد .

در این روش دستگاه چاپ دیجیتال طرح مورد نظر را بر روی یک فیلم (طلق) کوتینگ شده چاپ میکند و در قسمت بعدی دستگاه پودر چسب زن که اصطلاحا شیکر نام دارد، پودر چسب را به صورت یکنواخت پشت طرح چاپ شده پخش میکند و در نهایت با گرما دیدن هم جوهر سفید و هم چسب خشک شده و دوباره فیلم چاپ شده رول میشود .در مرحله بعد این فیلم چاپ شده روی تیشرت قرار میگیرد و با حرارت و فشار روی تیشرت چسبانده میشود و پس از سرد شدن، از روی تیشرت جدا شده و عکس چاپ شده برروی تیشرت به طور کامل باقی میماند.


مزایای چاپ روی تیشرت به روش DTF

مزایای چاپ DTF نسبت به سایر روشهای چاپ روی لباس بسیار بیشتر است و شامل موارد زیر می شود:

1-      محدودیتی در رنگ لباس و جنس لباس برای این نوع چاپ اصلا وجود ندارد (تمامی جنس ها، حتی لباس های پنبه ای و تمامی رنگ ها، حتی رنگ مشکی)

2-      نیاز به هیچ گونه مقدماتی قبل از چاپ و شستشو بعد از چاپ لباس ندارد.

3-      به دلیل اینکه دستگاه چاپ دیجیتال، چاپ را انجام میدهد و سپس جوهر چاپ DTF روی تیشرت منتقل میشود، نیاز به برش ندارد.

4-      میتوان طرح های خیلی ظریف و دقیق و حتی خط هایی به باریکی یک پیکسل و در حد یک تار مو را چاپ کرد.

5-      روش چاپ DTF سرعت فوق العاده بالایی دارد، به طور میانگین ساعتی بین 150، حتی در پرینترهایی که تعداد هد چاپ بالایی دارد تا 300 عدد لیبل را میتوان چاپ کرد.

6-      به دلیل اینکه خود چاپ چسب دارد، بر روی البسه های دیگر مثل کلاه، دستکش، شال گردن و کفش هم میتوان از این روش چاپ استفاده کرد به شرط آن که یک هیتر مخصوص به شکل جنس انتخابی ساخته شود.

روش چاپ DTF آخرین روش ابداع شده برای چاپ تیشرت میباشد و فعلا در تمام دنیا در حال استفاده است، حتی برندهای معروف مثل برندهای اسپانیایی، آمریکایی از جمله زارا، پولو و حتی برندهای مطرح تولید لباس ورزشی مثل نایک، آدیداس و … از این سیستم در تولیدات خود استفاده میکنند.


ترک خوردن طرح چاپ شده روی تی شرت به روش DTF


علت ترک خوردن طرح چاپ شده روی تیشرت به روش DTF

و اما مشکل اساسی که در خیلی از جاهای دنیا با این سیستم چاپ دارند و در ایران بسیار بیشتر است، بحث اتفاقاتی است که در فرآیند چاپ DTF رخ میدهد. سیستم DTF چاپی میباشد که بر خلاف ظاهر ساده اش فوق العاده وابسته به متریال مصرفی دارد و طرز صحیح چاپ شدن و پرس شدن در این سیستم مهم است و حتی چون بعضی مواقع در همان زمان چاپ، این ایرادات بروز نمیکنند ممکن است تعداد زیادی از یک لباس و تیشرت تولید شود و بعد از گذشت چند روز تمامی چاپ ها ترک بخورد و یا از روی کار کنده شود که خسارت های جبران ناپذیری به چاپخانه و یا آن واحد تولیدی وارد میشود.

ما در ادامه قصد داریم مشکلات عمده و علل اصلی خراب شدن چاپ های دی تی اف، ترک خوردن و مشکلات دیگر را خیلی ساده بیان و راه حل های آن را ارائه دهیم. در این روش به دلیل اینکه در اصل جوهر چاپ DTF، لیبل را تشکیل میدهد و این لایه جوهر روی پیراهن و یا تیشرت چسبانده میشود، بزرگ ترین مشکل آن ترک خوردن پس از چاپ میباشد .مشکل ترک خوردن طرح چاپ شده روی تیشرت میتواند به دلایل زیر ایجاد گردد:


✓      جوهر چاپ علت ترک خوردن طرح در روش DTF

جوهرهای پیگمنت مورد استفاده در چاپ تیشرت، حتما باید از نوع استاندارد و مرغوب باشند که بتوانند تا حد زیادی حالت الاستسیته و کشسانی داشته باشد که زمانی که پیراهن شسته میشود تغییر شکل ندهد، ترک نخورد و چروکیده نشود. حتی بر روی یک سری لباس ها و تیشرت ها که یک مقدار حالت کشسانی دارند، این جوهرباید بتواند کش بیاید و بدون آن که ترک بخورد و از هم جدا شود به حالت اولیه برگردد. در جوهرهای چاپ، نقش اول را جوهر سفید بازی میکند زیرا به عنوان آستر کار استفاده میشود و سپس روی آن چهار رنگ دیگر قرار میگیرد، پس اولین عامل ترک خوردن طرح روی تیشرت میتواند کیفیت پایین جوهر سفید باشد .جوهرهای چاپ DTF میبایست بعد از دما دیدن دوباره ( یکی در زمان چسب خوردن و یکی هنگام پرس روی لباس) حالت الاستسیته داشته باشند، حتی بعضی مواقع که جوهرهای چهار رنگ کیفیت خیلی بالایی نداشته باشند ولی جوهر سفید بتواند حالت کشسانی داشته باشد میتوان از آن نتیجه چاپ شده قابل قبولی گرفت.


✓      پودر چسب نامناسب علت ترک خوردگی طرح چاپ شده روی تیشرت

همانطور که گفتیم بعد از پرینت رنگ ها روی فیلم، قسمت دوم دستگاه چاپ DTF که به شیکر معروف است، پودر چسب خاصی را الک میکند و با مقداری گرما این چسب و جوهرها را خشک میکند، این پودر چسب در هنگام پرس با هیتر، وظیفه اش چسباندن جوهرهای چاپ شده بر روی لباس و تیشرت است. این چسب به عنوان لایه ای که بین چاپ و سطح پارچه تیشرت است، باید حالت کشسانی زیادی داشته باشد، تا جایی که حتی اگر جوهرها باکیفیت باشند و این چسب مناسب نباشد میتواند موجب ترک خوردن طرح روی تیشرت بشود؛ به طور معمول چسب های نامناسب چند وقت بعد، یعنی بعد از ۳ یا ۴ روز کیفیت خودشان را نشان میدهد که بسیار دیر و کار از کار گذشته است.


پودر چسب های DTF به دو دسته کلی تقسیم میشوند:

پلی ارتان و پلی استر و در بعضی مواقع پلی اتلین هم گفته میشود. پودر چسب های نوع پلی اتیلن، چسب های نسل اول بوده اند و حالت کشسانی کمتری دارند و همچنین ضخامت بیشتری روی تیشرت ایجاد میکنند که در اصطلاح چاپچیان، زیر دست ضخیمی دارند. این پودرچسب ها چاپ خوشایندی برای مصرف کننده ایجاد نمیکنند ولی اگر از نوع مرغوب استفاده شود، چاپ قابل قبول و بدون ترکی ارائه میدهد و اگر کیفیت این چسب ها خوب نباشد قطعا موجب ترک خوردگی طرح چاپ شده میشود.

نوع دیگر از چسب های روز دنیا، چسب های پلی اُرتان هستند که چسب های بسیار با کیفتری نسبت به پلی اتین می باشند، یکی از استانداردهای تولید تیشرت تمام برند های معروف دنیا استفاده از این نوع چسب برای چاپ DTF میباشد. این چسب بعد از چسبیدن روی تیشرت لطافت تیشرت را از بین نمیبرد و به عبارتی زیر دست بسیار لطیفی دارد و اگر استاندارد باشد کیفیت بسیار بالایی خواهد داشت، همچنین کشسانی بسیار خوبی بعد از چسبیدن طرح روی تیشرت دارد.


دستگاه چاپ DTF


مسئله دیگر دانه بندی چسب های DTF میباشد، hdk چسب ها علاوه بر نوع ماده تولید کننده دارای دسته بندی سایز دانه ها نیز هستند و حالت ریز و درشت دارند، که هر یک مزایا و معایب خود را دارد و با سایز های 80-200 و 100-250 نشان داده میشوند که در واقع قطر میکرون هر دانه چسب است. هر کدام بسته به نوع لباسی که قرار است چاپ شود باید انتخاب شود، ولی در کل چسب هایی که دانه بندی ریز تری دارند، کیفیت یک دست تر و حالت کشسانی بیشتری دارند و چاپ های بسیار ریز در حد یک پیکسل را هم به راحتی میتوانند پوشش دهند.


✓      فیلم و یا طلق چاپ DTF و تاثیر آن در ترک خوردن طرح چاپ شده روی تیشرت

فیلم DTF نوعی طلق PVC میباشد که یک سمت آن نوعی کوتینگ خاص انجام شده است که جذب جوهر ندارد، همچنین هنگام چاپ جوهر را روی فیلم نگه میدارد و اجاره نمیدهد پخش شود، همین پوشش باعث میشود در هنگام پرس بر روی تیشرت کاملا جوهر از آن جدا شده و به لباس منتقل میگردد. یکدست بودن و میزان صخامت کوتینگ فیلم DTF بسیار مهم میباشد زیرا در غیر اینصورت چاپ هنگام پرس به راحتی جدا نمیشود و نوشته یا فونت های ریز بر روی فیلم باقی میماند و یا حداقل یک بخشی و یا یک سایه ای در حد ۱۰ یا ۱۵ درصد از چاپ بر روی فیلم باقی میماند و کیفیت را پایین میاورد.


نکاتی برای جلوگیری از ترک خوردن طرح چاپ شده به روش DTF

اما مهمترین نکته در بالا بودن چاپ دی تی اف رعایت دستورالعمل ها و ضوابط هنگام چاپ و پرس میباشد، به این ترتیب که اگر شما حتی بهترین متریال های دنیا را در این سیستم استفاده کنید و مراحل چاپ و چسب زدن و پرس را به درستی انجام ندهید در نهایت نتیجه مطلوبی نخواهید گرفت و ممکن است چاپ شما ترک بخورد و یا کیفیت قابل قبولی نداشته باشد. مسئله اساسی که بسیاری مواقع بسیاری از کاربران، خصوصا آنهایی که در صنف چاپ نبوده اند با آن آشنایی ندارند، مسائل مربوط به دمای مورد استفاده، زمان پرس و زمانی است که برای گذشتن چاپ از داخل شیکر باید در نظر گرفت. در همه این موارد باید توصیه هایی که توسط شرکت ارائه دهنده ملزومات چاپ DTF عنوان میشود را انجام داد و این ریزه کاریها بر خلاف تصور آنها بسیار حائز اهمیت است.

به عنوان مثال برای چسب DTF که از جنس پلی ارتان باشد، دمای استاندارد برای پرس آن بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ درجه است و زمانی که باید تحت پرس باشد، بین ۸ تا ۱۰ ثانیه است.اما برخی از چاپچیان گمان میکنند که اگر زمان و یا دمای بیشتری هنگام پرس گذاشته شود، کیفیت و ماندگاری طرح چاپ شده بهتر میشود، در صورتیکه اگر این دما و زمان از این حدود عنوان شده بیشتر باشد، هم چسب و هم جوهر حالت الاستسیته و کشسانی خود را از دست میدهند و قطعا بعد از مدتی چاپ به راحتی روی لباس ترک میخورد. بعضی افراد به اشتباه بعد از جداکردن فیلم DTF یک بار دیگر عمل پرس روی تیشرت را انجام میدهند که به اصطلاح چاپ تثبیت شود، اما این عمل بسیار کار اشتباهی است و این ذهنیت بسیار غلط است زیرا موجب از بین رفتن کیفیت چسب DTF و جوهر میشود و حالت کسشانی آن از بین میرود .


شرکت فرارنگ تبلیغ که همواره پرچمدار واردات دستگاه های چاپ جدید و به روز دنیا میباشد، از 4 سال پیش جزء اولین وارد کننده های دستگاه چاپ صنعتی DTF به ایران بوده است و تا کنون بیشترین تعداد دستگاه چاپ DTF توسط این شرکت نصب و راه اندازی گردیده است. طبیعتاً در کنار آن بهترین متریال دنیا اعم از پودر چسب، رول فیلم و جوهرهای DTF نیز توسط شرکت فرارنگ ارائه میشود که بسته به نیازهای مشتریان و قیمت های مورد انتظار آنها انواع متفاوتی را شامل میشوند (تولید چین یا تولید اروپا و ترکیه هستند) ولی در نهایت همه ی این موارد در صورتی که به درستی از آنها استفاده شود کیفیت مطلوب را ارائه میدهند.

شرکت فرارنگ بیشترین تعداد دستگاه چاپ تی شرت DTF را در ایران نصب کرده است و همواره تمام متریال مصرفی این روش چاپ را به صورت عمده و کانتینری در انبارهای شرکت موجود دارد، که این مورد موجب اطمینان خاطر مشتری در رابطه با متریال باکیفیت است. خریدار دستگاه های چاپ از شرکت فرارنگ اگر همیشه کار تیراژ بالا و سری چاپ و تولید میکند، خاطر جمع خواهد بود که کیفیت ثابت همیشگی خواهد داشت و مشکلاتی مثل متفاوت بودن رنگ و کنده شدن و ترک خوردن طرح چاپ شده و ... نخواهد داشت.

                                    ^^^ فیلم پرس لیبل روی تیشرت ^^^                                                         ^^^ فیلم چاپ لیبل به روش DTF ^^^                  

دسته بندی چاپگرهای عریض یا لارج فرمت
دسته بندی چاپگرهای عریض یا لارج فرمت
در دنیای امروز بحث تبلیغات هر روزه بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و از دیر باز تا کنون و به احتمال زیاد تا آینده دور بحث چاپ یکی از مهمترین قسمتهای تبلیغات و تقریبا عضو جدائی ناپذیر آن می باشد
همه چیز در مورد چاپ پوستر كاغذ دیواری
همه چیز در مورد چاپ پوستر كاغذ دیواری
در این مبحث در مورد چاپ كاغذ ديواري و يا اصطلاحي كه در ايران به آن بيشتر چاپ پوستر گفته ميشود مطالبي را به زبان ساده بيان ميكنيم كه اميدواريم براي همكاران عزيز در بخش چاپ
دلیل تفاوت خروجی رنگ در روش های مختلف چاپی و تفاوت طرح چاپ شده با فایل
دلیل تفاوت خروجی رنگ در روش های مختلف چاپی و تفاوت طرح چاپ شده با فایل
همیشه تفاوت رنگ و خروجی در چاپ مسئله بوده و همیشه محل منازعه سفارش دهنده چاپ و چاپخانه می باشد ، حتما برای شما پیش آمده و یا شنیده اید که گاهی مشتری می گوید که این رنگ مورد نظر من نبوده و چاپچی اصرار
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید
captcha


دستگاه چاپدستگاه چاپ جوهر چاپجوهر چاپ کلندر و پرسکلندر و پرس رول و مدیای چاپرول و مدیای چاپ قطعات یدکیقطعات یدکی دستگاه کارکردهدستگاه کارکرده