شاید اخیرا زیاد به گوش شما رسیده باشه مثلا گفته میشه کاغذ سابلیمیشن عرض 160 فول کتینگ 45 گرم ؟!

 در این مقاله به طور ساده و کلی قصد داریم شما را با کاغذهای سابلیمیشن و چاپ پارچه آشنا کنیم. در حال حاضر حدود 75 % پارچه های چاپی در دسترس شما بصورت چاپ ترانسفر و اصطلاحا چاپ سابلیمیشن تولید و چاپ میگردند. انواع شال و روسری، پارچه های مبلی، پرده های چاپی و مخمل، روتختی و کالای خواب، پارچه های لباسی و ... از انواع این پارچه های چاپی هستند.


کاغذ سابلیمیشن چیست؟

در سیستم چاپ ترانسفر که برای چاپ پارچه های الیاف مصنوعی استفاده میگردد کاغذ بصورت رول روی پرینتر یا همان پلاتر چاپ سابلیمیشن نصب میگردد و طرح مورد نظر روی کاغذ (بصورت آینه ای و برعکس) چاپ میشود، سپس کاغذ چاپ شده روی دستگاه کلندر حرارتی و یا پرس حرارتی روی پارچه سفید قرار میگیرد و با فشار و حرارت حدود 200 درجه سانتیگراد، رنگ روی کاغذ تصعید شده (تبدیل مستقیم از حالت جامد به بخار) و بخار حاصل روی پارچه مینشیند و طرح روی پارچه چاپ میشود .


ویژگی های کاغذ چاپ ترانسفر

در مشخصات کاغذهای سابلیمیشن رولی سه معیار اساسی مطرح میگردد که به تفکیک به آنها میپردازیم :

الف) گرماژ کاغذ

ب) عرض کاغذ

ج) کوتینگ یا بدون کوت بودن کاغذ


گرماژ کاغذ چاپ سابلیمیشن

وقتی گفته میشود کاغذ 45 گرم منظور این است که هر متر مربع از آن کاغذ 45 گرم وزن دارد، طبیعتا هرچه این عدد بالاتر باشد وزن کاغذ بیشتر و ضخیم تر می شود. چون قیمت کاغذ به کیلوگرم محاسبه میشود قطعا هرچه کاغذ سبکتر باشد ارزانتر و به صرفه تر است، ولی محدودیتهایی هم وجود دارد به طور مثال اگر کاغذ بیش از حد نارک و سبک باشد (مثلا 20 گرم) در هنگام چاپ ممکن است خیس، چروک و پاره شود و یا در چاپ رنگهای مشکی و تیره به جهت حجم بالای رنگ روی کاغذ، کاغذ خیلی نرم و پاره شود. از طرف دیگر وقتی کاغذ بیش از حد سنگین باشد قیمت تمام شده آن بالاتر میرود و در هنگام ترانسفر رنگ روی پارچه باید زمان و دمای بیشتری صرف انتقال رنگ کرد که فرایند چاپ پارچه را کند میکند، پس با توجه به این معیارها باید کاغذ متناسب با چاپ سابلیمیشن را انتخاب کرد تا هم به صرفه باشد و هم سرعت تولید و کیفیت کار آسیب نبیند .

برای چاپ های سابلیمیشن عرض کمتر از 160 سانتیمتر در بازار ایران کاغذهای 30 تا 45 گرم معمولا کاربردی تر هستند و در چاپ های سابلیمیشن تا عرض 320 بهتر است از کاغذ کمی ضخیم تر در حدود 45 تا 55 گرم استفاده گردد.


عرض کاغذ سابلیمیشن

عرض کاغذ هم یکی دیگر از معیار های انتخاب کاغذ ترانسفر است که با توجه به ابعاد طرح مورد چاپ و عرض دستگاه چاپ باید انتخاب شود تا پرت و دور ریز کاغذ به کمترین حد خود برسد؛ مثلا برای چاپ روسری که عرض 140 سانتیمتر دارد بهتر است از کاغذهای 145 سانتیمتر استفاده شود تا چند سانت محدوده لبه چاپ هم رعایت شود. یا محاسبه کرد اگر میتوان چند کار را کنار هم چید برای استفاده بهینه از کاغذ این کار را انجام داد بطور مثال برای چاپ شال که عرض 75 سانتیمتر دارد بهتر است از کاغذهای ترانسفر عرض 160 سانتیمتر استفاده کرد و دوعدد شال را کنار هم چاپ کرد تا هم سرعت چاپ بالاتر رود و هم پرت کاغذ سابلیمیشن به حداقل خود برسد. البته به این نکته هم توجه داشته باشید حتی اگر کاغذ عرض 80 در دسترس باشد بهتر است از کاغذ عرض 160 استفاده کرد چون سرعت چاپ هرچه عرض چاپ بالاتر رود بیشتر میشود (به دلیل کمتر شدن زمان استوپ کریج در دو سمت چاپ) همچنین زمان مورد نیاز برای تعویض کاغذ و نصب کاغذ جدید کمتر میگردد.

نکته مهم دیگر در کنار عرض کاغذ سابلیمیشن، طول رول کاغذ میباشد که با توجه به وزن کاغذ باید رولی انتخاب کرد که نه خیلی کم باشد که اپراتور مجبور شود خیلی زود به زود رول عوض کند و یا خیلی سنگین هم نباشد که به رول باز کن و رول جمع کن دستگاه چاپ فشار بیش از حد وارد کند .معمولا کاغذها را از روی رول های جامبو چند تنی به رول های کوچکتری تقسیم و بسته بندی میکنند تا در دستگاههای چاپ قابل استفاده باشند.


رول کاغذ سابلیمیشن


شرکت فرارنگ مجهز به دستگاه رول پیچ صنعتی و دقیق ساخت ایتالیا میباشد که رولهای جامبو چند تنی (با طول حدود 20000 متر) را با دقت و بدون کوچکترین جابجایی تبدیل به رول های کوچکتر میکند.

 محکم و بدون خطا پیچیده شدن رول بعدا در فرآیند چاپ با دستگاه چاپ سابلیمیشن بسیار مهم و تاثیر گذار میباشد. رول استاندارد اکثر کاغذهای چاپ سابلیمیشن معمولا 300 متر طول میباشد ولی بسته به توان دستگاه و وزن کاغذ میتوان در طول های 200 تا 1000 متری بسته بندی شود. به طور مثال کاغذ 30 گرم چون وزن کمتری دارد معمولا400 متری بسته بندی میشود تا زمان کمتری هنگام چاپ جهت تعویض رول اتلاف گردد .

البته دستگاه چاپ صنعتی 15 هد شرکت فرارنگ توانایی لود رول جامبو 1/5 تنی و 15000 متری را بصورت مستقیم دارد که فوق العاده زمان تعویض رول را کاهش میدهد.


کوتینگ کاغذ ترانسفر

پارامتر دیگر در مشخصات کاغذهای چاپ سابلیمیشن نوع کوتینگ آن هست که ارتباط مستقیمی با کیفیت چاپ دارد، قضیه از این قرار است که کاغذهای بدون کوتینگ استفاده شده در دستگاههای چاپ سابلیمیشن در واقع کاغذهای عادی میباشند که بصورت رول بسته بندی شده اند ولی اگر به دنبال کیفیت واقعی چاپ سابلیمیشن ترانسفر هستید باید از کاغذهایی که اصطلاحا فول کوتینگ هستند استفاده کنید. در این کاغذها روی کاغذ با ماده شیمیایی خاصی پوشیده شده است که باعث میگردد جوهر کمتر به داخل بافت کاغذ نفوذ کند و در هنگام انتقال رنگ به پارچه تقریبا تمامی جوهر روی کاغذ به پارچه منتقل شود که این امر باعث میشود رنگهای چاپی بسیار شفاف گردند بخصوص در رنگهای تیره و مشکی، رنگ عمیق و شفاف باشد.

از مزیتهای دیگر استفاده از کاغذ سابلی کوتینگدار استفاده کمتر از جوهر سابلیمشن هست چون در کاغذهای عادی حدود 40% رنگ روی کاغذ باقی میماند ولی در کاغذ کوتینگ دار حدود 10 درصد رنگ روی کاغذ باقی میماند پس با استفاده از مقدار کمتری جوهر همان کیفیت را میتوان بدست آورد؛ البته میزان مصرف جوهر را با پروفایل سازی میتوان کمتر و بهینه کرد. البته طبیعی است که قیمت کاغذ کوتینگ دار از نمونه مشابه بدون کوت قیمت بالاتری داشته باشد ولی ارزش این تفاوت قیمت را داراست

جهت تشخیص کاغذ کوتینگ دار از بدون کوتینگ میتوانید دو انگشت خود را کمی نمناک کنید و گوشه کاغذ را لمس کنید اگر یک سمت کاغذ کمی حالت چسبناک داشت و سختر از انگشت شما جدا شد این کاغذ کوتینگ شده است و سمتی که چسبناک هست مناسب چاپ میباشد .


متاسفانه کارخانه های کاغذ سازی ایران توانایی تولید کاغذ رولی با وزن کمتر از 75 گرم را ندارند و کاغذ 75 گرم هم برای چاپ سابلیمیشن مناسب و به صرفه نیست؛ همچنین کوتینگ مناسب چاپ سابلیمیشن حرارتی در ایران تولید نمیشود به همین خاطر کاغذ های چاپ پارچه تماما از خارج از ایران وارد کشور میشوند.

شرکت فرارنگ تبلیغ بهترین کاغذ های کوتینگ دار را از کشورهای کره جنوبی و بلژیک و آلمان وارد ایران میکند که بهترین کیفیت های جهانی را این کاغذ ها دارا هستند. برخی کاغذهای کوتینگ شده همان کاغذ های عادی هستند که پس از تولید بصورت کارگاهی و دستی کوتینگ میگردند (اکثرا در کشور ترکیه)؛ ولی بهترین نوع کاغذ کوتینگ دار نوعی هست که در کارخانه تولید کاغذ همزمان با تولید کاغذ فرایند کوتینگ هم انجام میشود که قطعا کیفیت یکنواختر و بالاتری نسبت به کاغذهای کوتینگ شده کارگاهی را دارند. کاغذهای فول کتینگ برند فارنهایت عرضه شده توسط شرکت فرارنگ تماما کوتینگ شده و تولید شده کارخانه ای هستند .

کاغذهای سابلیمیشن پس از استفاده چه میشوند؟

کاغذهای چاپ سابلیمیشن یکبار مصرف هستند و پس از انتقال رنگ روی پارچه بصورت ضایعات و بر حسب کیلوگرم فروخته میشوند تا در فرآیند بازیافت دوباره خمیر شوند و تبدیل به کاغذ شوند. البته این کاغذهای بازیافتی به دلیل رنگی بودن به درد استفاده در تولید کاغذ سابلیمیشن نمیخورند ولی در صنایع دیگر کاغذ سازی مثل ساخت مقوا و کاغذهای رنگی و ... قابل استفاده هستند تا آسیب کمتری به طبیعت و درختان هم وارد شود .


در پایان توجه شما را به چاپ کاغذ سابلیمشن با دو نوع از دستگاههای صنعتی ارائه شده توسط شرکت فرارنگ جلب میکنیم.

راهنمای خرید دستگاه چاپ سابلیمیشن
راهنمای خرید دستگاه چاپ سابلیمیشن
دستگاه های چاپ ممکن است چندان پیچیده به نظر نرسند زیرا کار با آنها نیاز به تخصص خاصی ندارد، اما برای خرید دستگاه چاپ سابلیمیشن باید با اصول اولیه مربوط به نوع چاپ، روند کار دستگاه و مواد اولیه مرتبط آشنایی کامل داشته باشید.
چگونه کاغذ سابلیمیشن مناسب را انتخاب کنیم؟
چگونه کاغذ سابلیمیشن مناسب را انتخاب کنیم؟
تولید کاغذ سابلیمیشن از کاغذ معمولی شروع می شود اما چیزی که آن را متفاوت می کند پوشش آن است، این پوشش نه تنها سطح کاغذ را صاف تر می کند بلکه حاوی رزین و سیلیکون نیز می باشد.
نقش اینورتر و PLC در دستگاه کلندر چیست ؟
نقش اینورتر و PLC در دستگاه کلندر چیست ؟
امروزه نقش موتورهای الکتریکی در صنعت همانند نیاز انسان به خوردن و آشامیدن است و بدون موتورهای الکتریکی به جرئت می توان گفت چرخ اصلی حرکت صنعت متوقف خواهد شد. موتورهای الکتریکی در تمامی صنایع و کارخانجات و تولیدی ها و حتی در منازل ما نقش بسزایی را ایفا می کنند. دستگاههای کلندر صنعتی چاپ بر روی پارچه نیز از این قاعده مستثنی نیستند. موتورهای الکتریکی سه فاز و تک فاز در انواع مختلف که مورد بحث ما نیست عرضه می گردند
 سینا ک
بهترین کاغذ چاپ سابلیمیشن کدومه ؟ قیمت هر رول و چند گرم بودن هم بگید لطفا
 باراد
شما کاغذ برای استفاده در دستگاه پلیسه روسری هم دارید ؟ قیمت کاغذ پلیسه چنده؟
 اویاز
با عرض سلام ، شما فروش جامبو رول کاغذ سابلیمیشن بصورت تنی و کیلیویی هم دارید ؟ اگر دارید لطفا مشخصات و قیمت رو بفرمائید
کارشناس فرارنگ :پاسخ
  سلام بله هم میتونید کاغذ رو بصورت سفارشی در طولهای مختلف سفارش بدید تا براتون پیچیده و ببسته بندی بشه و یا اینکه بصورت رول جامبو خریداری کنید ، تنوع عرض و گرماژ مختلف موجوده هم کاغذ سابلیمیشن کوتینگ شده و هم بدون کوت ، برای اطلاع از موجودی و قیمت به روز لطفا با دفتر مرکزی بخش فروش ملزومات چاپ تماس بگیرید  
 چاپ دستی
خیلی خوب بود توضیحات واقعا حال کردم که این همه چیز با یه مقاله یاد گرفتم بازم مطلب راجب چاپ و پارچه اینا بزارید لطفا
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید
captcha


دستگاه چاپدستگاه چاپ جوهر چاپجوهر چاپ کلندر و پرسکلندر و پرس رول و مدیای چاپرول و مدیای چاپ قطعات یدکیقطعات یدکی دستگاه کارکردهدستگاه کارکرده