روش ها و مراحل چاپ از زمان پیدایش آن در چین باستان مسیر طولانی را طی کرده است، آنچه که به عنوان چاپ چوبی سنتی آغاز شد اکنون به شکل مدرن خود به نام چاپ دیجیتال رسیده است که جایگزینی سریع تر، آسان تر و مقرون به صرفه تر از روش های چاپ پیش از خود می باشد.

دستگاه های چاپ مدرن به خصوص چاپ دیجیتال مراحل مختلفی از فرآیند چاپ سنتی را حذف می کنند که به افزایش سرعت و کیفیت چاپ منجر می شود، به همین دلیل است که چاپ دیجیتال گزینه ای مناسب برای مشاغلی شده که می خواهند از پروژه های چاپ خود حداکثر استفاده را ببرند.


چاپ دیجیتال چیست ؟

همانطور که از نامش پیداست، چاپ دیجیتال روشی مستقیم برای چاپ یک تصویر دیجیتال روی مدیای چاپ است، این روش برخلاف چاپ افست صفحه چاپی را حذف کرده و مستقیماً تصویر را روی بستر اجرا می کند. چاپ دیجیتال به روشی مقرون به صرفه برای انجام چاپ های کوچک تبدیل شده است و فناوری نیاز به چاپ تنها مقدار مورد نیاز را در صورت تقاضا برآورده می کند. در ابتدا یک تصویر باکیفیت، واضح و دارای علامت های برش که تضمین میکند هیچ ناحیه خارج از حدی وجود ندارد انتخاب شده و از طریق کامپیوتر یا تلفن همراه به دستگاه چاپ دیجیتال ارسال می شود. در بسیاری از فرآیندهای چاپ دیجیتال، جوهر به زیرلایه نفوذ نکرده و لایه نازکی را روی سطح مدیا تشکیل میدهد که ممکن است در اثر حرارت، چسبهای اضافی به آن اضافه شود و انرژی زیادی با کنار گذاشتن فرآیندها و تجهیزات خاص حفظ می شود؛ همچنین باعث کاهش ردپای کربن و یک روش دوستدار محیط زیست می شود.


چاپ دیجیتال


دستگاه چاپ دیجیتال یک دستگاه چاپ است که برخلاف دستگاه های چاپ افست نیازی به تعویض صفحات چاپی ندارد. همانطور که گفته شد در روش چاپ دیجیتال، طرح مورد نظر به طور مستقیم و بدون نیاز به صفحه چاپ بر روی مدیاهای مختلف مانند کاغذ، پارچه، بوم و ... اجرا می شود. چاپ دیجیتال یک پلت فرم ایده آل برای شخصی سازی است و به دلیل قفراهم کردن امکان چاپ باکیفیت طرح در تعداد محدود و در اندازه های مختلف، در زمینه های فراوانی کاربرد دارد. طیف وسیعی از دستگاه های چاپ دیجیتال وجود دارد که کیفیت و سرعت بالای چاپ را در حجم بالای کار ارائه میکنند. دستگاه های چاپ دیجیتال می توانند روی بسیاری از مدیاها چاپ انجام دهند که شناخته ترین آنها کاغذها در انواع ضخامت هستند، سایر رسانه های مناسب برای چاپ دیجیتال شامل موارد زیر می باشند:

•     پارچه

•     مواد مصنوعی

•     پلاستیک

•     هر ماده ای از جنس کتان

•     پلی استر


انواع چاپ دیجیتال

✔      چاپ پرس دیجیتال: طراحی شده برای پاسخگویی سریع به سفارشات با حجم بالا و در عین حال پوششی با کیفیت بالا

✔      چاپ سابلیمیشن: فرآیندی که در آن می توان چاپ را روی پارچه و مواد مصنوعی با استفاده از انتقال حرارت، برای اعمال تصویر انجام داد.

✔      چاپ جوهر افشان: این تکنیک یک تصویر را از یک منبع دیجیتال کپی می کند و آن را روی کاغذ بازتولید می کند.

✔      چاپ لیزری: این روش یک تصویر را از یک دستگاه دیجیتال می گیرد و آن را روی کاغذ بازسازی می کند.

✔      چاپ جوهر جامد: در این روش کارتریج های دستگاه چاپ با جوهرهای جامد پر می شوند و در دستگاه چاپ سازگار قرار می گیرند، سپس بر اثر گرما جوهر ذوب شده روی کاغذ منتقل می شود.

✔      چاپ موم حرارتی: یکی دیگر از گزینه های انتقال حرارت برای انتقال قالب روی کاغذ می باشد.


مزایای استفاده از چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال روشی مقرون به صرفه برای تولید چاپ با کیفیت است که به دلیل مزایایی که دارد در بین انتخاب های متعدد، گزینه برجسته و محبوبی برای تجارت می باشد. تقریبا همه افراد در مورد چاپ دیجیتال این را می دانند که امکان سفارش چاپ حتی برای یک برگ را نیز فراهم می سازد و این مورد را به عنوان مزیت اصلی این روش چاپ می شناسند، اما چاپ دیجیتال مزایای بیشتری دارد، از جمله:

1-      چاپ با کیفیت بالا

فرآیند چاپ دیجیتال یک انتخاب عالی برای تولید تصاویر باکیفیت است، حتی اگر تصویر دیجیتالی که چاپ می شود وضوح پایینی داشته باشد. استفاده از فناوری پیشرفته باعث شده که چاپ دیجیتال از کیفیت تصویر تولید شده توسط چاپ افست پیشی بگیرد. رنگدانه یا تونر تولید شده توسط دستگاه های چاپ دیجیتال به زیرلایه نفوذ نمی کند، در عوض یک لایه ضخیم روی سطح ایجاد می کند، بنابراین خطوط واضح و تصاویر با کیفیتی روی مواد رسانه چاپی ایجاد می کند.

2-      سرعت بالای چاپ

یکی از بزرگترین مزایای چاپ دیجیتال این است که سریعتر از روش های چاپ مرسوم دارای صفحات واسط، انجام می شود. شما فقط باید یک فایل با وضوح بالا را در فرمت دیجیتال مانند PDF، JPG، TIFF یا EPS آپلود کنید و دستگاه چاپ دیجیتال بقیه کارها را انجام خواهد داد، همچنین نیازی به انجام آماده سازی (پیش از چاپ) قبل از پرس یا تعویض صفحه ندارید.


مزایای چاپ دیجیتال


3-      مقرون به صرفه

یکی از تفاوت های چاپ دیجیتال و چاپ افست در هزینه چاپ برای هر مورد است، چاپ دیجیتال هزینه بیشتری برای هر یک مورد چاپ دارد، با این حال هنگامی که هزینه راه اندازی اولیه را در نظر می گیرید، چاپ دیجیتال یک گزینه مقرون به صرفه به شمار می رود. هزینه ساخت صفحات واسط چاپ و راه اندازی دستگاه چاپ افست بیشتر از هزینه دستگاه های چاپ جوهرافشان یا لیزری می باشد. سرمایه گذاری کمتری در چاپ دیجیتال انجام می شود، زیرا مراحل فنی چاپ از طریق صفحات را حذف می کند و در نتیجه مقرون به صرفه بودن را تضمین خواهد کرد.

4-      امکان سفارشی سازی

برخلاف فرآیند چاپ لیتوگرافی که نمی توان محتوای صفحه را تغییر داد، فرآیند چاپ دیجیتال به شما امکان می دهد هر مدیا را به صورت منحصر به فرد چاپ کنید و طرح ها و نوشته های متفاوتی روی هر چاپ داشته باشید. به عنوان مثال هنگام چاپ یک بروشور، اگر می خواهید طرح یک آگهی را برای کمپین شخصی سازی شده تغییر دهید، می توانید به راحتی با ایجاد تغییرات در فایل دیجیتال بدون دردسر، این کار را انجام دهید.

5-      دقت رنگ

جدا از کیفیت جوهر چاپ و سایر مواد مصرفی، دقت رنگ نیز مزیت بزرگی برای انتخاب روش چاپ دیجیتال می باشد. از آنجایی که فرآیند دیجیتال برای چاپ حتی یک عدد محصول خوب است، می توانید نمونه هایی را چاپ کنید تا بررسی کنید آیا رنگ مورد نظرتان را دریافت میکنید و دقیقاً همان چیزی را که تصور می کردید چاپ می کند یا خیر.

روانشناسی رنگ در طراحی
روانشناسی رنگ در طراحی
برخلاف تصور برخی طراحان که فقط به ماهیت طرح و فونت و ... در طراحی اهمیت میدهند ، مهمترین نکته در هر طرح رنگ میباشد که اولین ذهنیت را به بیننده میدهد و اثر مثبت یا منفی در ذهن او
مزایای چاپ یووی
مزایای چاپ یووی
یکی از جذابیت های چاپ UV این است که می توان از آن برای چاپ روی طیف وسیعی از مواد و محصولات استفاده کرد. از آنجایی که جوهر، چسب، یا هر نوع پوشش در چاپ یووی با سرعت بسیار زیادی خشک می شود، برای انواع مختلفی از مدیاهای چاپ مناسب است؛ اگر بتوانید مدیا مورد نظر را در دستگاه چاپ یووی قرار دهید، می توانید روی آن چاپ انجام دهید.
آموزش چاپ DTF
آموزش چاپ DTF
فرآیند چاپ DTF همانطور که از نامش پیداست ( Direct To Film ) در عمل ساده است؛ به این معنی که روی یک فیلم چاپ کنید و مستقیماً روی پارچه و تیشرت منتقل کنید.
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید
captcha


دستگاه چاپدستگاه چاپ جوهر چاپجوهر چاپ کلندر و پرسکلندر و پرس رول و مدیای چاپرول و مدیای چاپ قطعات یدکیقطعات یدکی دستگاه کارکردهدستگاه کارکرده