چرا رطوبت در صنعت چاپ باید کنترل شود؟

کاغذ یک ماده رطوبت سنجی است که تمایل دارد با شرایط دما-رطوبت محیط اطراف به حالت تعادل برسد.

هر گونه نوسان در دما و رطوبت می تواند باعث تغییرات ابعادی و از بین رفتن صافی کاغذ شود.

رطوبت برای چاپ پارچه

این پدیده ها برای کسانی که در صنعت چاپ کار می کنند به خوبی شناخته شده است، زیرا اگر به درستی کنترل نشود، می تواند منجر به نقص چاپ یا توقف ناخواسته دستگاه به دلیل تغذیه نادرست کاغذ شود.

شرایط کار محیطی صحیح چگونه تعیین می شود؟

در مرحله اول، دانستن مقادیر رطوبت مطلق و نسبی کاغذ برای اطمینان از شرایط مناسب در تمام مراحل نگهداری و چاپ بعدی و تکمیل محصول بسیار مهم است.

پس رطوبت مطلق و نسبی کاغذ چقدر است؟

رطوبت مطلق کاغذ مقدار رطوبت به عنوان درصدی از جرم کل است و بر اساس گرما، معمولاً از 5٪ تا 10٪ متغیر است.

از سوی دیگر، رطوبت نسبی به مقداری اشاره دارد که در آن کاغذ رطوبت را از محیط اطراف جذب نمی‌کند یا به محیط اطراف رها نمی‌کند.

 همچنین برای دومی، مقدار با توجه به گراماژ و نوع کاغذ متفاوت است و معمولاً بین 45 تا 60 درصد است.

 رطوبت مطلق و نسبی کاغذ با استفاده از ابزارهای خاص، هم در کارخانه کاغذ (قبل از بسته بندی)، و هم پس از باز کردن بسته بندی، قبل از چاپ اندازه گیری می شود.

بنابراین چگونه می توان این مقادیر را در طول مراحل ذخیره سازی و پردازش ثابت نگه داشت؟

 در کارخانه کاغذ، کاغذ و مقوا در بسته بندی ضد آب مهر و موم می شوند که از تبادل رطوبت با محیط بیرون جلوگیری می کند.

 بنابراین محصول تا زمان استفاده در بسته بندی خود باقی می ماند.

 ضمناً در صورت باز نشدن کاغذ برای چندین ساعت، بسته بندی و آب بندی مجدد محصول توصیه می شود.

در مواردی که بین محل نگهداری کاغذ و منطقه ای که ماشین چاپ در آن قرار دارد تفاوت قابل توجهی در دما وجود دارد، کاغذ باید چند روز قبل از باز کردن بسته بندی در نزدیکی دستگاه نگهداری شود تا بتواند با دمای محیطی که در آن قرار دارد سازگار شود.

 زمان مورد نیاز برای رسیدن به تعادل بستگی به اندازه ریم و تفاوت دمای محیط کاغذ دارد. به طور کلی، زمان حداقل 24/72 ساعت توصیه می شود.

تاثیر رطوبت در چاپ سابلیمیشن

حتی در طول فرآیند چاپ، شرایط دما و رطوبت باید ثابت و در محدوده مشخصی کنترل شود تا از کارایی، کیفیت و تکرارپذیری فرآیند چاپ اطمینان حاصل شود.

به طور کلی، دمای محیط در حدود 23 درجه سانتیگراد نگه داشته می شود، در حالی که بهترین سطح رطوبت نسبی بین 55-60٪ برای چاپ افست و بین 50-55٪ برای سایر انواع چاپ ( از قبیل چاپ سابلیمیشن پارچه و چاپ مستقیم پارچه و ... ) است..

پس از تعیین نقطه تنظیم، این سطوح باید با حداکثر تلرانس +/- 5٪ حفظ شوند.

چه عواملی شرایط محیط را تغییر می دهند؟

شرایط ایده آل ذخیره سازی و فرآیند به طور مداوم توسط عواملی مانند سیستم های گرمایش، جریان هوای وارد شده توسط ماشین آلات چاپ، باز شدن درها و پنجره ها و ورود بارهای نهان تغییر می کند. همه این عوامل مستلزم استفاده از یک واحد هواساز است که شامل یک سیستم مرطوب کننده نیز می شود.

گرمایش هوا

رطوبت نسبی هوا نسبت بین مقدار بخار آب موجود در هوا و حداکثر مقداری است که همان هوا می تواند نگه دارد. از آنجایی که حداکثر مقدار بخار آبی که می تواند در هوا وجود داشته باشد با دما متفاوت است، رطوبت نسبی، حتی با همان مقدار مطلق بخار، با دما کاملاً متفاوت است. در نتیجه، در زمستان، حتی اگر هوای بیرون بسیار مرطوب باشد، هنگامی که این هوا تا سطح آسایش گرم شود، رطوبت نسبی آن به شدت کاهش می یابد.

 به عنوان مثال، هوای اشباع در دمای 0 درجه سانتیگراد، هنگامی که تا 23 درجه سانتیگراد گرم شود، رطوبت نسبی زیر 22 درصد خواهد داشت.

رطوبت پرینتر

باز کردن درها و راهروها

یکی دیگر از عواملی که می تواند بر نقطه تنظیم رسیدن و حفظ آن تأثیر بگذارد، باز شدن درها و پنجره ها برای گردش هوا از بیرون یا محیط های دیگر با سطوح مختلف دما و رطوبت است.

آسپیراسیون با ماشین آلات چاپ و انتشار مواد مضر ماشین آلات چاپ انتشارات مضری تولید می کنند که باید قبل از مخلوط شدن با هوای محیط استخراج شوند.

 راهنمای کاربردهای تهویه مطبوع مشخص می کند که سیستم تهویه باید حداقل 2.5 لیتر (ثانیه * متر مربع) هوای تازه بیرون را فراهم کند تا غلظت این مواد کمتر از حد آستانه حفظ شود.

 ماشین‌های چاپ هزاران متر مکعب در ساعت هوا را جذب می‌کنند که برای انتقال گرما و بازگرداندن دمای صحیح فرآیند لازم است.

 بنابراین، اندازه سیستم تهویه، از جمله رطوبت ساز، باید هم ورودی هوای ماشین آلات و هم نیاز به اطمینان از حجم مناسب تغییر هوا را در نظر بگیرد.

برای اطمینان از شرایط محیطی صحیح، به یک واحد هواساز نیاز است که شامل یک سیستم مرطوب کننده مناسب نیز می شود.

مناسب ترین سیستم های مرطوب کننده کدامند؟

برای صنعت چاپ، سیستم های آدیاباتیک اغلب انتخاب می شوند، در مقایسه با سیستم های همدما سنتی مزایای زیر را دارند:

کاهش مصرف انرژی (به طور کلی کمتر از 10٪ از انرژی مصرفی یک سیستم بخار سنتی)

خنک کننده تبخیری: امکان استفاده از این سیستم ها نه تنها در ماه های زمستان برای کنترل رطوبت، بلکه برای خنک کردن هوا در تابستان و کمک به جذب گرمای تولید شده توسط ماشین آلات چاپ.


عواقب چاپ در محیطی با شرایط رطوبتی کنترل نشده چیست؟

جام جم کاغذ: به دلیل الکتریسیته ساکن، ورق های کاغذ تمایل به چسبیدن به یکدیگر دارند و در تغذیه ماشین آلات چاپ مشکل ایجاد می کنند.

تغییرات ابعادی و از دست دادن صافی بستر باعث عدم تناسب در هنگام ورود به ماشین آلات و در مراحل بعدی می شود. این منجر به توقف دستگاه یا نقص چاپ می شود.

ثبت نام اشتباه:

تغییرات ابعادی و از دست دادن صافی بستر نیز ممکن است باعث ثبت اشتباه شود، نقصی که به موجب آن واحدهای چاپ بعدی جوهر را مطابق با موقعیت تعیین شده توسط صفحه‌ها آزاد نمی‌کنند و تصویری تار و بدون لبه‌های مشخص ایجاد می‌کنند.

غبار جوهر:

 در حضور الکتریسیته ساکن بالا، قطرات کوچک جوهر ممکن است از مسیر مورد نیاز خود منحرف شوند.

 اینها همچنین می توانند نازل ها را مسدود کنند.

 نتیجه یک چاپ نامنظم و "تار" به دلیل تشکیل هاله است.

مشکل لبه های چاپ

جدول زیر برخی از عیوب چاپ را نیز نشان می دهد که ناشی از رطوبت کنترل نشده محیط است.مشکل رنگ چاپ پارچه

نویسنده : بهزاد نعمتی ( تکنسین ارشد فرارنگ تبلیغ )

روانشناسی رنگ در طراحی
روانشناسی رنگ در طراحی
برخلاف تصور برخی طراحان که فقط به ماهیت طرح و فونت و ... در طراحی اهمیت میدهند ، مهمترین نکته در هر طرح رنگ میباشد که اولین ذهنیت را به بیننده میدهد و اثر مثبت یا منفی در ذهن او
عوامل موثر بر کیفیت چاپ بنر
عوامل موثر بر کیفیت چاپ بنر
تاثیر بصری بالا، مقرون به صرفه بودن، انعطاف پذیری و سهولت نصب بنرها آنها را برای ارتباطات بصری ایده آل می کند، بنابراین جای تعجب نیست که بنرها در صدر فهرست محصولاتی هستند که توسط مشاغل تابلوسازی و گرافیک ایجاد می شوند. چاپ بنر به دلیل اندازه بزرگی که دارد نقص ها یا موارد بی کیفیت را بیشتر نمایان می کند به همین دلیل باید پیش از اقدام به چاپ از عوامل موثر بر کیفیت چاپ بنر اطلاع داشته باشید.
انواع کاغذ و آشنایی با فرایند چاپ
انواع کاغذ و آشنایی با فرایند چاپ
اجناس و مواد اولیه مورد استفاده در فرآیندهای مختلف چاپ بسیار متنوع و گسترده هستند. در مرحله اصلی چاپ در درون ماشین چاپ، اصلی ترین مواد اولیه مصرفی عبارتند از : کاغذ و مرکب یا جوهر چاپ می‌شوند. شناخت کافی و درک روابط متقابل این دو ماده اولیه طی فرآیند چاپ
 سیاوشی
رطوبت برای دستگاههای چاپ سابلیمیشن مفیده ؟ و برای تامین رطوبت چاپخانه چیکار باید بکنیم ؟
کارشناس فرارنگ :پاسخ
  بله اتفاقا یکی از دستگاههای چاپ دیجیتالی که رطوبت خیلی تاثیر روش داره دستگاههای چاپ سابلیمیشن هست و حداقل باید رطوبت 60 درصد رو تامین کنید که خیلی در رفع گرفتگی هدها و حتی طول عمر هدهای دستگاه موثر هست / برای تامین رطوبت تا جای ممکن از کولرهای آبی به جای کولر گازی استفاده کنید و از دستگاههای بخور سرد در محل استفاده کنید اگر محیط بزرگ و سوله هست باید از دستگاههای بخور ساز صنعتی استفاده کنید  
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید
captcha


دستگاه چاپدستگاه چاپ جوهر چاپجوهر چاپ کلندر و پرسکلندر و پرس رول و مدیای چاپرول و مدیای چاپ قطعات یدکیقطعات یدکی دستگاه کارکردهدستگاه کارکرده