حتما این روزها اصطلاح DTF زیاد به گوش شما خورده است، DTF ( Direct to Film) در واقع نسلی از سیستمهای چاپ است که جوهر مستقیم روی فیلم پت چاپ میشود و این جوهر است که بصورت برچسب به روی جنس مورد نظر انتقال پیدا میکند و عملیات چاپ انجام میگردد.

دو نوع مرسوم از چاپ DTF در حال حاضر رایج است که یکی بیشتر برای چاپ تیشرت و لباس و دیگری برای چاپ اجسام دیگر استفاده میشود و تفاوت اساسی در نوع چسب این چاپها میباشد.


دستگاه چاپ تی شرت DTF چیست؟

در این روش چاپ نوعی جوهر پیگمنت که به جوهر DTF مشهور است روی یک فیلم مخصوص DTF که دارای کوتینگ مخصوص هست چاپ میشود. ( وظیفه کوتینگ نگه داشتن جوهر روی فیلم است) سپس رنگ سفید روی همه رنگها چاپ میگردد و در حالی که جوهر سفید هنوز خیس است فیلم چاپ شده وارد دستگاهی به نام شیکر یا پودر زن میشود که در آن چسب شکری DTF روی رنگ سفید بصورت یکدست پخش میگردد و توسط حرارت چسب و جوهر ها خشک میشوند و فیلم آماده بصورت رول در انتهای دستگاه جمع میشود. سپس این فیلم را با دستگاه پرس حرارتی روی تیشرت به مدت حدود 10 ثانیه و در دمای حدود 150 درجه با فشار چسبانده میشود و بعد از خنک شدن لایه فیلم کنده شده و جوهرها توسط پودر شکری به تیشرت چسبانده میشوند.

چاپ تی شرت DTF یک فرآیند چاپ انتقالی است که یکی از جدیدترین و پرطرفدارترین روش در صنعت پوشاک تزئینی است. این تکنیک شامل چاپ مستقیم طرح شما بر روی فیلم مخصوص DTF می باشد، سپس آن را به یک تیشرت ساخته شده از پنبه، پلی استر یا ترکیبی از آن ها ( این روش محدودیت جنس پارچه ندارد)، ابتدا در رنگ های CMYK (آبی ، مشکی ، زرد ، قرمز) منتقل می کند، سپس جوهر سفید را به عنوان کاور و آستر پشت رنگ ها قرار میدهد. جوهر مرطوب بر روی رول وارد شیکر میشود و پس از پخته شدن و چسبانده شدن پودر چسب بر پشت طرح ها آماده میشود؛ پس از تکمیل فرآیند می توان تصویر را با پرس حرارتی به لباس منتقل کرد.


چاپ DTF


چاپ UV DTF چیست؟

چاپ فرابنفش (UV) DTF به یک روش چاپ جدید اشاره دارد، این روش از فناوری خشک کردن فرابنفش برای چاپ رنگها روی فیلم ها استفاده می کند. این طرح های چاپ شده را می توان با چسباندن و سپس کندن فیلم مخصوص DTF به اجسام سخت و نرم منتقل کرد؛ چاپ UV DTF به یک چاپگر خاص به نام چاپگر UV نیاز دارد.

در این روش هنگام چاپ یک تصویر بر روی فیلم A، جوهر بلافاصله در معرض نور UV از منابع نور سرد LED قرار می گیرد، این جوهرهای یووی حاوی یک عامل خشک کننده حساس به نور یووی هستند که هنگام قرار گرفتن در معرض چنین نوری به سرعت خشک می شوند. بعد، فیلم A برای فیلمبرداری B با استفاده از دستگاه لمینت مناسب است، فیلم A در پشت طرح و فیلم B در جلوی طرح قرار دارد. بعد از برش طرح های مورد نظر، ‌برای انتقال طرح به جسم، لایه A را جدا کرده و طرح را محکم روی شی میچسبانند و پس از چند ثانیه، فیلم B را نیز جدا کرده و طرح در نهایت با موفقیت به شی منتقل میشود. رنگ های گرافیکی زنده و شفاف هستند و انتقال دائمی است و به سرعت خراشیده نمی شود و از بین نمی رود. چاپ UV DTF به دلیل انواع سطوحی که می توان روی آن طراحی کرد، مانند فلز، چرم، چوب، کاغذ، پلاستیک، سرامیک، شیشه و غیره کاربردهای زیادی دارد، حتی می توان آن را به سطوح نامنظم و منحنی منتقل کرد. همچنین می توان طرح ها را زمانی که جسم زیر آب است منتقل کرد.

روش چاپ UV DTF سازگار با محیط زیست است، از آنجایی که جوهرهای یووی بر پایه حلال نیستند، هیچ ماده سمی در هوای اطراف تبخیر نخواهد شد. به طور خلاصه، چاپ UV DTF یک فناوری چاپ بسیار انعطاف پذیر است. اگر می‌خواهید منوی رستوران ها را چاپ یا ویرایش کنید، لوگوها را روی لوازم خانگی چاپ کنید، می‌تواند مفید باشد. علاوه بر این می توانید اشیاء را با هر لوگویی با استفاده از چاپ UV سفارشی کنید؛ همچنین برای وسایل در فضای باز مناسب است زیرا بادوام هستند و در برابر سایش و خراش مقاوم هستند.


چاپ UV DTF


چرا فناوری UV DTF ؟

در این سیستم چاپ در واقع جوهر چاپ یووی روی یک رول پت پلاستیکی ( Roll A ) چاپ میشود که دارای یک لایه بسیار نازک چسب میباشد و سپس بعد از چاپ در قسمت جلوی دستگاه توسط یک لمینیور با فشار بالا لایه دیگری روی لیبل چاپ شده چسبانده میشود ( Roll B ) که در زمان استفاده از لیبل این لایه رنگ را برمیدارد و روی جنس منتقل میکند و در نهایت خود فیلم پلاستیکی از روی جوهرهای چاپ شده جدا میشود. البته روی رول A قبل از چاپ یک لایه محافظ پلاستیکی وجود دارد که چسب آن را حفظ میکند و در دستگاه چاپ قبل از اینکه عملیات چاپ توسط هدها صورت بگیرد این لایه جدا میشود و در پشت دستگاه بصورت رول جمع میگردد. فناوری چاپ UV از محدودیت های چاپگرهای سنتی برخوردار نیست از آنجایی که می تواند با مواد بیشتری سازگار باشد، تصویر چاپ شده وضوح و شدت رنگ را از دست نمی دهد و جوهر بلافاصله جذب می شود که سرعت تولید را افزایش می دهد.


با وجود تمام مزایا، این روش چاپ معایب خود را نیز دارد؛ به عنوان مثال، اگر سطح جسم مایل باشد و شیب نسبتاً مشخص باشد، چاپ الگوی دقیق طرح دشوار است. به منظور حل مشکلات به جا مانده از چاپگرهای UV، ایده خلاقانه و هوشمندانه تری برای چاپگرهای DTF اعمال می شود. از آنجایی که دستگاه های چاپ UV نمی توانند روی سطوح شیبدار چاپ کنند، چاپگرهای DTF ابتدا به جای اینکه مستقیماً روی سطح اشیاء انجام دهند، روی فیلم های PET چاپ می کنند. پس از اتمام فرآیند پاشش و پرس حرارتی، طرح شما حتی اگر سطح ناهموار یا شیب دار باشد، به جسم منتقل می شود. اما در حال حاضر، چاپگرهای DTF عمدتاً در چاپ پارچه و چرم استفاده می شوند.

به دلیل تفاوت جوهر و عدم وجود فناوری چاپ UV، شدت رنگ عکس چاپ شده توسط چاپگر DTF کمی کمتر است. علاوه بر این، اگرچه چاپگرهای DTF در چاپ بر روی منسوجات، چرم و سایر زیرلایه ها تخصص دارند، اما اثر چاپ بر روی سایر بسترها به خوبی چاپگرهای UV نیست. بنابراین کسانی که به دنبال آخرین فناوری چاپ هستند، مزایای چاپگرهای UV و چاپگرهای DTF را برای ایجاد چاپگرهای UV DTF یکپارچه می کنند. این نوع دستگاه های چاپ نه تنها می توانند روی سطوحی که چاپگرهای UV DTF نمی توانند چاپ کنند، بلکه می توانند الگوهای با کیفیت بالا را با دقت بسیار زیادی چاپ کنند.


شباهت ها و تفاوت های دستگاه چاپ DTF و چاپگر UV DTF

برخی از افراد فکر می کنند که دستگاه های چاپ UV DTF و چاپگرهای DTF شباهت های خاصی دارند که تنها شباهتشان این است که هم چاپگرهای DTF و هم چاپگرهای UV DTF ابتدا روی فیلم PET چاپ می کنند و هر دو نوع چاپ نیاز به فرآیند انتقال دارند. به جز این موارد، تفاوت چاپ UV DTF و DTF را در ادامه شرح می دهیم:


 تفاوت های دستگاه چاپ DTF و  UV DTF


1.     جوهر در چاپ DTF و UV DTF متفاوت است.

دستگاه های چاپ UV DTF از جوهر UV استفاده می کنند (بدون مشکل فرار و گرد و غبار؛ می تواند کیفیت محصولات نهایی را بهبود بخشد؛ در زمان خشک کردن صرفه جویی کند و راندمان خروجی محصول را بهبود بخشد؛ بدون نیاز به پیکربندی تجهیزات خشک کردن، فضای خشک کردن و غیره، تقاضا برای فضای تولید را کاهش دهد؛ استفاده از نور ماوراء بنفش LED، تقاضای کم انرژی، صرفه جویی در مصرف برق را نیز به همراه دارد.) از طرف دیگر دستگاه های چاپ DTF از جوهرهای رنگدانه مبتنی بر آب (با مزایای رنگ های روشن، ثبات رنگ بالا، ضد پیری، صرفه جویی در هزینه) استفاده می کنند.

2.     انتخاب فیلم برای چاپگر DTF و UV DTF متفاوت است.

فیلم های AB برای پرینترهای UV DTF معمولاً جدا می شوند، یک فیلم دارای دو لایه است (لایه پایین دارای چسب است و لایه بالایی یک فیلم محافظ است) و فیلم B یک فیلم انتقال است. فیلم مورد استفاده در چاپگرهای DTF دارای یک پوشش گیرنده جوهر بر روی آن است.

3.     روش چاپ، تفاوت مهم چاپ DTF و UV DTF

چاپگرهای UV DTF از فرآیند سفید کردن، رنگ آمیزی و لعاب دادن به طور همزمان استفاده می کنند، در حالی که دستگاه چاپ DTF ابتدا از فرآیند رنگ آمیزی و سپس سفید کردن استفاده می کنند.

4.     فرآیند تولید دو روش چاپ متفاوت است.

UV به معنای اشعه ماوراء بنفش است، اصل خشک کردن چاپ UV DTF این است که نور ماوراء بنفش ساطع شده توسط لامپ منبع نور سرد LED با عامل حساس به نور موجود در جوهر UV واکنش می دهد، به طوری که مولکول های رنگدانه موجود در جوهر UV روی سطح ماده خشک می شوند. اما چاپ DTF به این صورت است که الگوی طراحی شده را روی فیلم DTF چاپ می کنیم، سپس روی الگو را با پودر مذاب داغ می پوشانیم و می پزیم؛ در نهایت، طرح با چاپ انتقال حرارت به رنگ های مختلف پنبه یا پارچه مخلوط پنبه-پلی استر منتقل می شود.

5.     اثر چاپ نیز متفاوت است.

چاپگرهای UV به طور کلی در حالت لاک سفید رنگی هستند و اثر تسکین آشکار است؛ چاپگرهای DTF جلوه های مسطح دارند.

6.     تجهیزات دستگاه های چاپ DTF و UV DTF تفاوت دارند.

A3 UV DTF (H300) که به طور مستقل توسط توسعه یافته است با دستگاه لمینیت ترکیب می شود تا در هزینه و فضا صرفه جویی شود. پس از چاپ می توان آن را مستقیما برش و انتقال داد. چاپگر DTF باید با دستگاه تکان دهنده پودر و دستگاه پرس حرارتی مطابقت داده شود.

7.     تفاوت دستگاه های چاپ DTF و UV DTF از نظر مدیای چاپ

چاپگرهای UV DTF عمدتا طرح را روی موادی مانند چرم، چوب، اکریلیک، پلاستیک و فلز انتقال می دهند، این روش به طور کلی برای انتقال جوهر چاپ بر روی سطوح سخت و در صنعت لیبل و بسته بندی استفاده می شود. دستگاه چاپ DTF عمدتاً روی پارچه ها (بدون نیاز به پوشش) چاپ انجام می دهد و می تواند روی سطوح منحنی و نامنظم هم چاپ کند، به طور عمده در صنعت پوشاک استفاده می شود.


در ادامه دو فیلم که مربوط به چاپ دستگاه چاپ تیشرت دی تی اف و چاپ یووی دی تی اف است را جهت درک بیشتر این دو سیستم مشاهده می کنید.



مزایا و معایب دستگاه چاپ DTF و دستگاه چاپ UV DTF

مزایای چاپ DTF:

✓    بدون محدودیت در جنس و رنگ پارچه تقریبا برای تمامی انواع پارچه ها مناسب است.

✓    هیچ کوتینگی قبل از چاپ برای پارچه مورد نیاز نیست.

✓    اثر چاپ خوب است، دقت چاپ بالا بوده، رنگ غنی و روشن، انتقال طبیعی و عکس واضح است.

✓    طراحی چاپی ویژگی های شستشو و کششی خوبی را دارد، هنگام کشیده شدن طرح چاپی ترک نمی خورد.

✓    بدون نیاز به ساخت بشقاب، دسته ای انعطاف پذیر، با الگوها محدود نمی شود، تصاویر را می توان به راحتی تجدید کرد، می تواند تولید تک تک و تولید در اندازه زیاد داشته باشد، چرخه تولید کوتاه و تحویل سریع را تحقق بخشد.

✓    حفاظت از محیط زیست، مصرف انرژی کم، آلودگی کم، سر و صدای کم، سر و صدای کم در کل فرآیند چاپ، و واقعا آلودگی تولید صنعتی را کاهش می دهد.

✓    صرفه جویی در هزینه، دستگاه چاپ DTF منطقه کوچکی را اشغال می کند، به ساختمان بزرگ نیاز ندارد و باعث صرفه جویی در فضا و هزینه های سایت می شود. عملکرد دستگاه چاپ دیجیتال هوشمند و خودکار است و یک اپراتور می تواند عملکرد عادی چندین دستگاه را نظارت کند که تا حد زیادی در هزینه های نیروی کار صرفه جویی می کند.

✓    تعمیر و نگهداری روزانه چاپگر ساده است و هزینه نگهداری آن کم است.

✓    رنگ ها ممکن است هنگام چاپ متفاوت باشند (با تنظیمات نرم افزار RIP با پروفایل سازی می توان آنها را بهبود بخشید.)

✓    الزامات بالا برای چاپگرها، نیاز به چاپگرهای حرفه ای با کیفیت بالا.


مزایای دستگاه های چاپ UV DTF

✓    شکستن محدودیت چاپگر UV، چاپگر UV DTF می تواند تقریباً روی همه مواد و سطوح چاپ کند.

✓    مراحل چاپ این روش ساده است.

✓    پشتیبانی از چاپ لاک، راندمان کار بالاتر.


نوشته شده توسط : نسرین ابراهیمی (مدیر فروش فرارنگ)

انواع هدهای زار انگلستان Xaar Heads
انواع هدهای زار انگلستان Xaar Heads
شرکت انگلیسی زار اولین شرکت تولید کننده هد چاپ جهت دستگاههای چاپ بنر و فلکس عریض می باشد که اولین هد عملیاتی و عرضه شده فراگیر خود در بازار را تحت عنوان زار
اطلاعات کامل در مورد هدهای چاپ استار فایر آمریکایی
اطلاعات کامل در مورد هدهای چاپ استار فایر آمریکایی
بی تردید از تمامی کسانی که از پیشکسوتان صنعت چاپ فضای خارجی هستند زمانی که بپرسید اولین دستگاه چاپ بنر و فلکسی که شما داشته اید دارای چه نوع هدی بوده خواهند گفت هد اسپکترا
نکاتی در مورد خرید دستگاه چاپ بنر دست دوم
نکاتی در مورد خرید دستگاه چاپ بنر دست دوم
دستگاه های بنر به دلیل تنوع بالا در مدل و عرض و نوع هد دارای طیف وسیعی از قیمت ها می باشند که نیاز به کارشناسی دقیق و اطلاعات کافی قبل از خرید می باشد
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید
captcha


دستگاه چاپدستگاه چاپ جوهر چاپجوهر چاپ کلندر و پرسکلندر و پرس رول و مدیای چاپرول و مدیای چاپ قطعات یدکیقطعات یدکی دستگاه کارکردهدستگاه کارکرده