انواع دستگاه چاپ چندین فناوری چاپ دارند، از جمله لیزر، جوهر افشان، حرارتی، ماتریس نقطه ای و جوهر جامد، اما متداول ترین و پرکاربردترین فناوری های دستگاه چاپ، انواع جوهر افشان هستند.

در سطح اولیه دستگاه های چاپ با تبدیل تصاویر دیجیتال و متن به کپی های فیزیکی کار می کنند، آنها این کار را با استفاده از یک درایور یا نرم افزار تخصصی که برای تبدیل فایل به زبان قابل فهم چاپگر طراحی شده است، انجام می دهند. سپس تصویر یا متن با استفاده از یک سری نقاط ریز در صفحه بازسازی می شود، تنها تفاوت واقعی بین انواع مختلف دستگاه های چاپ روشی است که توسط آن نقاط بر روی یک صفحه منتقل می شوند.


دستگاه های چاپ لارج فرمت

دستگاه های چاپ فرمت بزرگ این امکان را می دهد که با حفظ وضوح در مقیاس بزرگتر چاپ کنیم، همچنین این نوع چاپگرها امکان چاپ بر روی طیف وسیعی از مواد، شکل ها و اندازه ها را فراهم می کنند. یک دستگاه چاپ دیجیتال با فرمت بزرگ مکانیزم مشابهی با سایر پرینترهای کوچک و خانگی دارد، اما انواع مختلفی دارد که با توجه به اندازه، عرض آنها تا 5 متر می رسد. آنها همچنین قابلیت چاپ روی مواد مختلفی را دارند، سفت یا انعطاف پذیر؛ از جمله کاغذ، پارچه، بوم، پلاستیک، چوب، فلز، شیشه و غیره. اما اگر یک چیز مشترک بین انواع دستگاه چاپ وجود داشته باشد، این است که همه آنها از یک تکنیک چاپ استفاده می کنند: جوهر افشان.


دستگاه چاپ چگونه کار می کند


برای کار با انواع دستگاه های چاپ فرمت بزرگ هنگامی که طرح شما برای چاپ آماده شد، باید ماده ای را برای چاپ انتخاب کنید که به نام بستر یا مدیای چاپ شناخته می شود. با توجه به نوع دستگاه چاپ می توانید از مواد مختلفی مانند فلز، چوب، پلاستیک، کاغذ و پارچه استفاده کنید. نرم افزار ریپ نرم افزاریست که انواع فایل های کامپیوتری را به به یک تصویر شطرنجی تبدیل کرده که انواع دستگاه چاپ می توانند آن را بفهمند، این نرم افزار رنگ، الگوی صفحه و وضوح محصول چاپ شده را در دستگاه های چاپ لارج فرمت مشخص می کند. سپس چاپگر بر اساس طرح ارائه شده جوهر را اسپری می کند تا دقیقاً با گرافیک مطابقت داشته باشد؛ بسیاری از دستگاه های چاپ با فرمت بزرگ فرآیند خشک شدن سریعی دارند، معمولاً از نورهای UV استفاده می کنند، بنابراین می توانید به محض اینکه طرح کامل شد از مواد چاپی خود استفاده کنید.


دستگاه چاپ چگونه کار می کند؟

به زبان ساده، دستگاه چاپ جوهرافشان که به عنوان دستگاه چاپ می شناسیم، دستگاهی است که از جوهر برای ایجاد نسخه های فیزیکی متن و یا عکس مورد نظر استفاده می کند. در این روش چاپ جوهر از طریق نازل ها برای ایجاد قطرات ریز که دقیقاً برای ایجاد متن یا تصویر در صفحه مشخص شده اند، وارد می شود. پرینترهای جوهرافشان در دو نوع تک کاره و چند منظوره با قابلیت‌های چاپ، اسکن، کپی و فکس در دسترس هستند و عمدتاً از یک کارتریج 4 جوهری متشکل از CMYK استفاده می کنند؛ این پیگمنت ها به صورت هماهنگ برای تشکیل یک پالت رنگ کامل استفاده می شوند.

پایه اصلی دستگاه چاپ تبدیل فایل های دیجیتال به کپی های فیزیکی است که به لطف نرم افزار تخصصی امکان پذیر است، این نرم افزار متن دیجیتال یا فایل عکس را به زبانی تبدیل می کند که برای دستگاه قابل درک باشد. سپس این اطلاعات به هد چاپ دستگاه منتقل می شود که که محل قرارگیری کارتریج های جوهر چاپ می باشد، هد چاپ دارای هزاران سوراخ کوچک است که جوهر موجود در کارتریج تحت فشار از این سوراخ ها عبور می کند تا حجم بالایی از قطرات جوهر ایجاد شود. سپس هد چاپ به سرعت در سراسر صفحه حرکت می کند و قطرات جوهر ریز را روی صفحه پخش می کند تا تصویر مورد نظر ایجاد شود.


روند کار دستگاه های چاپ لارج فرمت

فرآیند چاپ در پرینترهای لارج فرمت با ارسال اطلاعات مورد نظر به حافظه دستگاه شروع می شود، در بیشتر این نوع دستگاه چاپ چاپ رول روی غلتکی قرار می گیرد که به صورت مکانیکی حرکت می کند و مدیای چاپ را بدون چروک به داخل دستگاه وارد می کند؛ برای چاپ روی بسترهای سفت و سخت، چاپگرها بر روی میزهای مخصوص نصب می شوند. سپس جوهر از کارتریج های بزرگ به هدهای چاپ می رسد که اجزای مشترک همه دستگاه های چاپ هستند، این هدها حاوی نازل هایی هستند که از طریق سوراخ های کوچکی که قطر یک مو را دارند، قطرات جوهر را به سطح مدیای چاپ هدایت می کنند؛ کار آنها بسیار مهم است، زیرا بسته به میزان جوهر آغشته به سطح، سطح کیفیت متفاوت خواهد بود.


روند کار دستگاه چاپ


این هدهای چاپی به صورت نوارهای افقی روی مدیا کشیده می شوند، برای این کار از موتوری استفاده می کنند که به آنها کمک می کند تا در جهت عمودی هم زمان همین کار را انجام دهند. هرچه هد چاپ تعداد نازل های خود را بیشتر بکشد، نتیجه نهایی بهتر است، در طول این کشیدن ها، هر سانتی متر چاپ شده می تواند تا ۲۰۰۰ قطره کوچک جوهر دریافت کند. با هر قطره جوهر چاپ، تصویر از ادغام رنگ های فیروزه ای، سرخابی، زرد و سیاه تشکیل می شود که طیف کامل رنگ ها را به دست می دهد. با این حال، یک چاپگر دیجیتال با فرمت بزرگ از رنگ های بیشتری نسبت به رنگ های اصلی استفاده می کند تا از تنوع و دقت بیشتر اطمینان حاصل کند. همانطور که هر قسمت از سطحی که قرار است چاپ شود مملو از جوهر می شود، یک غلتک بستر چاپ را به سمت خروجی می کشد و سطح را خشک می کند. این به هدهای چاپی اجازه می دهد تا روی قسمت چاپ نشده باقیمانده کار کنند؛ این کار تا زمانی انجام می شود که کل مدیا به طور کامل چاپ شود.


تفاوت دستگاه چاپ جوهرافشان و لیزری چیست؟

روند کار دستگاه های چاپ جوهرافشان و لیزری هر دو نتیجه ای باکیفیت تولید می کنند، با این حال تفاوت بین این دو فناوری چاپ قابل توجه است. چاپگرهای لیزری از ذرات تونر میکروسکوپی استفاده می کنند که با استفاده از بار الکترواستاتیکی به جزء به نام drum جذب می شوند؛ هنگامی که ذرات تونر روی سطح درام رسوب می کنند، ذرات تونر از طریق دماهای بالا با استفاده از قطعه ای به نام یونیت فیوزر روی صفحه ذوب می شوند. فناوری پرینتر لیزری بسیار دقیق است به این معنی که این نوع دستگاه چاپ برای چاپ مبتنی بر متن مناسب هستند، علاوه بر این، قطعات چاپگر لیزری سریعتر کار می کنند به این معنی که دستگاه چاپ لیزری در مقایسه با نمونه جوهرافشان قادر به چاپ بسیار بالاتری است.

با وجود اینکه دستگاه های چاپ لیزری هزینه های سخت افزاری اولیه بالاتری دارند، تونرها بسیار ارزان تر از جوهر چاپ هستند، به این معنی که پرینترهای لیزری می توانند هزینه های کلی درازمدت را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. سرعت چاپ بالا همراه با توانایی مقابله با حجم چاپ سنگین، پرینترهای لیزری را به گزینه ای واضح برای محیط های کاری پرمشغله تبدیل می کند.

نحوه نگهداری از دستگاه چاپ در ایام تعطیلات عید و خاموش بودن طولانی دستگاه
نحوه نگهداری از دستگاه چاپ در ایام تعطیلات عید و خاموش بودن طولانی دستگاه
همکاران محترمی که قصد سفر در ایام نوروز را دارند و یا به هر دلیلی می خواهند دستگاه های چاپشان را بیشتر از 4 روز خاموش نگه دارند لطفا به نکات و دستور العمل های زیر توجه کنند ، تا ضمن حفظ سلامت دستگاه و
مش چیست؟
مش چیست؟
مش متريالی است كه سوراخهای ريزی روی خود دارد ( شبیه پارچه توری ) و برای مصارف خاص استفاده می شود ، در دو نوع پشت چسب دار و معمولی موجود است و می توانید عکس نوع پشت
راهنمای خرید دستگاه چاپ سابلیمیشن
راهنمای خرید دستگاه چاپ سابلیمیشن
دستگاه های چاپ ممکن است چندان پیچیده به نظر نرسند زیرا کار با آنها نیاز به تخصص خاصی ندارد، اما برای خرید دستگاه چاپ سابلیمیشن باید با اصول اولیه مربوط به نوع چاپ، روند کار دستگاه و مواد اولیه مرتبط آشنایی کامل داشته باشید.
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید
captcha


دستگاه چاپدستگاه چاپ جوهر چاپجوهر چاپ کلندر و پرسکلندر و پرس رول و مدیای چاپرول و مدیای چاپ قطعات یدکیقطعات یدکی دستگاه کارکردهدستگاه کارکرده