دستگاه های چاپ سابلیمیشن در اندازه ها و کارکردهای مختلف بر اساس اهداف تولید صنعتی یا خانگی تولید می شوند. این دستگاه ها نیز همانند سایر لوازم، برای طول عمر بیشتر و کارکرد صحیح نیاز به نگهداری و تمیز کردن دارند. برای تمیز کردن دستگاه چاپ سابلیمیشن در ابتدا باید سعی کنید دستگاه چاپ پارچه خود را تا حد امکان بدون گرد و غبار و پرز نگه دارید، این تقریباً برای هر قطعه ای از دستگاه های چاپ صادق است، گرد و غبار می تواند انواع مشکلات را ایجاد کند.


تمیز کردن دستگاه چاپ سابلیمیشن

با استفاده کردن از دستگاه های چاپ به مرور زمان علاوه بر خاک و غبار محیط، ممکن است کثیفی هایی مانند باقی مانده مواد مورد استفاده نیز به دستگاه بچسبد که علاوه بر اشکال ظاهری ممکن است در عملکرد آن اختلال ایجاد کند. این تمیز کردن دستگاه چاپ سابلیمیشن باید به صورت منظم و یا در اولین فرصت بعد از متوجه شدن از وجود آلودگی باید صورت گیرد. اولین نکته ای که باید برای تمیز کردن بدنه دستگاه چاپ سابلیمیشن در نظر داشته باید اینکه باید بعد از خاموش و سرد شدن دستگاه اقدام به اینکار کنید، سپس با استفاده از یک دستمال نرم و محلول پاک کننده صفحه و بدنه دستگاه را از هرگونه آلودگی پاک کنید. در صورتی که هنور هم بخشی از دستگاه آلوده به چسب و جوهر بود باید درجه حرارت دستگه را افزایش دهید و با استفاده از دستکش محافظ و مواد پاک کننده سطوح فلزی صفحات دستگاه چاپ خود را تمیز کنید. در پایان می توانید یک پارچه قدیمی را در داخل دستگاه برای چاپ قرار داده تا هرگونه ناخالصی باقیمانده به آن بچسبد.


تاثیر تمیز کردن دستگاه چاپ در جوهر سابلیمیشن

گرد و غبار همچنین می تواند هنگام پر کردن مخازن جوهر چاپ مشکل ساز شود. درپوش هر مخزن جوهر را فقط زمانی که برای پر کردن مجدد جوهر نیاز دارید باز کنید، زمان زیادی طول نمی کشد تا گرد و غبار موجود در هوا روی سوراخی که جوهر را دوباره پر می کنید بنشیند. برای پر کردن مخزن جوهر چاپ سابلیمیشن، مراقب باشید که جوهر را به آرامی پر کنید تا ازایجاد حباب های هوا جلوگیری کنید، حباب های هوا همچنین می توانند دستگاه چاپ شما را مسدود کرده و کیفیت چاپ را با مشکل مواجه کنند.

اگر در آب و هوای گرم و خشک زندگی می کنید یا در زمستان گرمای محیط قرارگیری دستگاه چاپ سابلیمیشن را بالا نگه می دارید، جوهر سابلیمیشن شما ممکن است سریعتر خشک شود. جوهر سابلیمیشن خشک شده نیز باعث گرفتگی هد چاپ می شود، گرفتگی هدهای دستگاه چاپ باعث مشکلات چاپ و کیفیت پایین چاپ می شود. هر چه جوهر چاپ بیشتر راکد بماند، شانس بیشتری برای خشک شدن دارد، بنابراین حداقل هر هفته یکبار از دستگاه چاپ خود استفاده کنید تا جوهر جریان داشته باشد.


نحوه تمیز کردن دستگاه چاپ پارچه


نحوه تمیز کردن کارتریج جوهر سابلیمیشن

•     با برداشتن پوشش بیرونی قسمت کارتریج جوهر واقع در جلوی دستگاه چاپ سابلیمیشن شروع کنید، سپس تمام کارتریج های جوهر را خارج کنید.

•     از سرنگ استفاده کنید و تمام جوهر را از هر کارتریج در یک بطری جداگانه بردارید تا با هم مخلوط نشوند و مطمئن شوید که برای هر رنگ از سرنگ متفاوتی استفاده کنید.

•     هنگامی که تمام جوهرهای چاپ از کارتریج خارج شد، یکی یکی آنها را با آب بشویید، می توانید از یک سرنگ کمک بگیرید. سرنگ را پر کنید و آب را به کارتریج اضافه کنید و دوباره بیرون بیاورید؛ این کارتریج را از داخل تمیز می کند و هر قسمت از آن تمیز می شود.

•     بعد از اینکه تمام کارتریج ها شسته و تمیز شدند، آنها را به مدت 12 ساعت در هوا قرار دهید. همچنین سرنگ ها را نیز بشویید، در غیر این صورت جوهر روی آنها و داخل آنها گیر می کند.

•     بعد از 12 ساعت در صورتی که کارتریج ها کاملا خشک شدند آنها را به هم وصل کرده و به روش معمول استفاده کنید. اما اگر خیس هستند، حتما چند ساعت دیگر به آنها فرصت دهید تا خشک شوند، می توانید کارتریج ها را وارونه قرار دهید تا تمام آب آن خارج شود.


چرا باید هد دستگاه چاپ سابلیمیشن یا نازل را تمیز کنیم؟

برای اینکه دستگاه چاپ سابلیمیشن خود را کارآمد نگه دارید، باید هر چند وقت یکبار سر نازل ها را تمیز کنید، تعمیر و نگهداری ساده چاپگر سابلیمیشن برای اطمینان از کیفیت، چاپ های بدون رگه و دستگاهی رو به راه، کلیدی است. عوامل مختلفی وجود دارند که در ایجاد بهترین محصول نهایی فراتر از نگهداری دستگاه چاپ نقش دارند. رایج ترین راه برای تمیز کردن دستگاه چاپ سابلیمیشن، تمیز کردن هد چاپ یا نازل است. علاوه بر ایجاد رگه هایی روی تصویر چاپ شده، ممکن است به دلیل سطح پایین جوهر در کارتریج ها، همین مشکل را پیدا کنید؛ بنابراین برای جلوگیری از گرفتگی هد دستگاه چاپ، چک های منظم انجام دهید.

پس از تمیز کردن هد دستگاه چاپ، الگوی چاپ شده را بررسی کنید تا مطمئن شوید مشکل حل شده است، اگر نه همان روش تمیز کردن هد را تکرار کنید تا جوهر مسدود شده از سر نازل ها پاک شود.


هر چند وقت باید هد دستگاه چاپ سابلیمیشن را تمیز کنید؟

اینکه هر چند وقت یکبار سرویس و نظافت دستگاه چاپ سابلیمیشن را انجام می دهید از هر دستگاه به دستگاه دیگر و از کاربر به کاربر دیگر متفاوت است. متغیرهایی مانند تعداد دفعات استفاده از دستگاه چاپ سابلیمیشن، میزان جوهر استفاده شده، مدت زمان ساکن ماندن بین هر استفاده و حتی مواردی مانند دما و رطوبت بر روی نازل های هد چاپ تاثیر می گذارد. اگر همیشه از دستگاه چاپ خود استفاده می کنید، احتمال کمتری وجود دارد که جوهر چاپ شما خشک شود و نازل ها مسدود شوند. اگر نتایج چاپ دارای رگه دریافت می کنید، باید تمیز کردن هد دستگاه چاپ را به روشی که در ادامه گفته می شود، اجرا کنید.


نحوه تمیز کردن دستگاه چاپ سابلیمیشن


اگر دستگاه چاپ سابلیمیشن خود را مدت طولانی بدون استفاده گذاشته اید، احتمال بیشتری وجود دارد که نیاز به تمیز کردن هد چاپ داشته باشید. شما نباید چاپگر سابلیمیشن خود را برای مدت طولانی بیکار نگه دارید، زیرا این به جوهر چاپ فرصت خشک شدن می دهد، که همانطور که اشاره کردیم می تواند باعث انسداد و مشکلات رایج در چاپ سابلیمیشن شود. هرچه بیشتر از دستگاه چاپ سابلیمیشن استفاده کنید، تمیز کردن کمتری باید انجام دهید.


نحوه تمیز کردن هد دستگاه چاپ سابلیمیشن

برای همه مدل های دستگاه چاپ سابلیمیشن، گرفتگی هدهای چاپ یک مشکل رایج است، بنابراین، مهمترین جنبه تمیز نگه داشتن هدهای چاپ است. برای تمیز کردن هد چاپ دستگاه سابلیمیشن باید مراحل زیر را دنبال کنید:

1.      با استفاده از تنظیمات دستگاه چاپ سابلیمیشن : استفاده از سیستم تنظیم چاپگرها ساده ترین راه دستی برای تمیز کردن هدهای چاپ سابلیمیشن است. برای شروع این فرآیند، به دکمه شروع start در دستگاه های چاپ بروید و گزینه Scan & Print را در تنظیمات آنها جستجو کنید، نماد دستگاه چاپ را انتخاب کنید و عملکرد خواص properties آن را انتخاب کنید. این شما را در تعیین تعداد جوهر و کاغذ در دستگاه های چاپ راهنمایی می کند؛ در کنترل پنل، بخش سرویس را انتخاب کنید و خدمات دستگاه چاپ و تمیزکننده هد چاپ printer services and clean head prints را انتخاب کنید.

2.      اجبار جوهرها : این مرحله عمدتاً به مرحله اول بستگی دارد؛ در گزینه خدمات دستگاه چاپ سابلیمیشن، باید نماد و نام دستگاه اجرا شده انتخاب کنید، در نتیجه جوهر با کمک بارهای الکتریکی از کارتریج ها به بیرون این دسنگاه منتقل می شود، این کار باعث می شود جوهرهای خشک شده از هم جدا شوند. علاوه بر این، می توانید از محصولات فشار هوا برای خلاص شدن از شر حباب های هوا و ذرات جوهر خشک شده در دستگاه های چاپ خود استفاده کنید که فرآیندی آسان است و توسط هزاران نفر در سراسر جهان استفاده می شود.

3.      استفاده از حوله مرطوب : برای حذف جوهر چاپ خشک شده روی نازل ها باید یک حوله نازک مرطوب تهیه کنید که به راحتی بتوان آن را در سر پرایمر قرار داد. وظیفه اصلی آن حذف تمام آلودگی ها از قسمت های داخلی هد چاپ این دستگاه چاپ است؛ بنابراین باید یک سر این حوله را در دستان خود بگیرید و سر دیگر را زوری قرار دهید تا از میان هدهای چاپ عبور کند، در نتیجه این روش تمیز کردن، تمام موارد مشکل زا از این هدها خارج می شوند.

4.      استفاده از محلول مخلوط : در این فرآیند باید محلولی از 50 درصد آب به همراه 50 درصد ایزوپروپیل را در ظرفی مشخص تهیه کنید، هدهای چاپ را برگردانید و این محلول را روی آنها بمالید، پس از 24 ساعت این مخلوط را از روی هد دستگاه چاپ بردارید، متوجه خواهید شد که مواد زائد موجود آن را جذب کرده است.

5.      خارج کردن هوا از هدهای چاپ : تولید حباب های هوا نیز می تواند منجر به مشکلات متعدد هد چاپ سابلیمیشن شود. هر کارتریج دارای دمپرهایی در قسمت های داخلی خود است که به جوهرهای چاپ سابلیمیشن اجازه می دهند در یک جهت خاص دنبال شوند، بنابراین در برخی موارد در حین این جریان، حباب های هوا به راحتی در این هدهای چاپ گیر کرده و مشکلات زیادی را به دنبال دارند. پر کردن کارتریج های جوهر چاپ برای تازه کردن دمپرهای داخلی ضروری است، علاوه بر این، می توانید از سرنگ برای حذف این حباب های هوا استفاده کنید تا مسیر جوهرها باز شود.

انواع  موتور در دستگاههای چاپ
انواع موتور در دستگاههای چاپ
موتورها از این جهت در دستگاه های چاپ دارای اهمیت هستند که وظیفه ی به حرکت در آوردن کریج و هدها (در محور ایکس)، جلو و عقب دادن متریال های قابل چاپ (در محور ایگرگ)، تنظیم ارتفاع کریج و هدها در دستگاه های چاپ فلت (در محور زد) را بر عهده دارند و باید از دقت و حساسیت بالایی بر خورددار باشند.
جوهرهای مورد استفاده در دستگاه های چاپ لارج فرمت
جوهرهای مورد استفاده در دستگاه های چاپ لارج فرمت
یکی از مهمترین مواد مصرفی چاپ که تاثیر بسیاری در کیفیت نتیجه دارد جوهر چاپ می باشد. پنج نوع اصلی از جوهرهای چاپ وجود دارد که در دستگاه های چاپ لارج فرمت استفاده می شود، اینکه کدام یک انتخاب مناسب تری است بستگی به محل استفاده از نتیجه چاپ شده دارد.
تفاوت جوهر اکو سالونت High Light با انواع دیگر
تفاوت جوهر اکو سالونت High Light با انواع دیگر
معمولا جوهر های ارائه شده در کشورهای جهان سوم و کمتر توسعه یافته حاوی ترکیبات بسیار خطرناک نفتی و ساختار شیمیایی حلال الکل و آستون می باشند همچنین رنگدانه های( Pigment ) تشکیل دهنده آن
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید
captcha


دستگاه چاپدستگاه چاپ جوهر چاپجوهر چاپ کلندر و پرسکلندر و پرس رول و مدیای چاپرول و مدیای چاپ قطعات یدکیقطعات یدکی دستگاه کارکردهدستگاه کارکرده