در این مبحث در مورد چاپ كاغذ دیواری و یا اصطلاحی كه در ایران به آن بیشتر چاپ پوستر گفته میشود مطالبی را به زبان ساده بیان میكنیم كه امیدواریم برای همكاران عزیز در بخش چاپ مفید واقع شود .


معمولا در كاغذ دیواریهای موجود در بازار كه به صورت آماده موجود است یک طرح بصورت بدون درز و اصطلاحا تكرار پذیر به صورت مداوم تكرار میشود و در چاپ دیجیتال كاغذ دیواری هم این قضیه قابل انجام می باشد ولی همواره به دلیل اینكه سیستم تولید انبوه كاغذ دیواری به صورت روتاری و با استفاده از سیلندر میباشد قیمت تمام شده چاپ دیجیتال بالاتر از آن میباشد و توجیه اقتصادی زیادی برای چاپ كاغذ دیواریهای دیجیتال با چنین طرحهایی وجود ندارد ( البته به دلیل افزایش ناگهانی نرخ ارز و اینكه كاغذ دیواریهای آماده وارداتی میباشد اخیرا كمی این قضیه توجیه اقتصادی دارد ) ، بنابرین بیشتر سیستم چاپ دیجیتال به سمت پوستر كاغذ دیواری متمركز شده است كه در واقع عكس های با كیفیت بالا و قابلیت چاپ در ابعاد بزرگ میباشد به این صورت كه طرح اولیه به لت های ( نوارهای ) باریك بریده می شود که قابل چاپ روی رول کاغذ دیواری خام به عرض 107 سانتیمتر باشد و بعد ازچاپ روی دیوار كنار هم نصب و مونتاژ میگ ردد به نحوی که درز بین تکه های بریده شده دیده نشود و تصویر روی دیوار كامل شود .


در اكثر مدلهایی كه بصورت آماده در بازار فروخته میشوند چند سایز استاندارد وجود دارد و خریدار و نصاب کاغذ دیواری بنا به سایزدیوار مدلی كه كمی بزرگتراست انتخاب میكنند و مابقی برش میخورد .معمولا ارتفاع سقفها حدود ٢٨٥ سانتیمتر است و در موارد كمی ٣٣٠ سانتیمتر به همین دلیل سایزهای پوستر های آماده جهت فروش معمولا 2*3 و 3*4 و 5*3 و 5*3.4 می باشد . همچنین می توان بصورت سفارشی دیوار مورد نظر را اندازه گیری کرد و دقیقا در همان ابعاد پوستر چاپ و نصب گردد .


کاغذ دیواری های خام قابل چاپ برای پوستر معولا دارای طرحهای پس زمینه (اصطلاحا بافت) می باشند از قبیل طرح شنی ، طرح کتان ، طرح چرمی ، طرح چوب و ... که بسته به طرحی که روی آن چاپ می شود می توان نوع مناسب را انتخاب نمود ( برای دیدن مشخصات کاغذ های سفید قابل چاپ اینجا را ملاحظه کنید ) . البته برای چاپ با دستگاه یووی چون دستگاه دارای خاصیت چاپ رنگ سفید هست می توان از کاغذ های نقره ای و طلایی و متالایز هم استفاده کرد .


عرض های استاندارد کاغذ هم قالبا 90 و 107 سانتیمتر می باشد که به دلیل کمتر شدن تکه های برش بیشتر عرض 107 سانتیمتر استفاده می شود و طول رول ها هم 30 و 50 متر می باشد .


جهت چاپ پوستر در بازار امروزه ایران ، اكثر همكاران از دستگاههای چاپ اكوسالونت ( مدلهای Ultra 9100 و Ultra 3200 شركت ویت كالر ) استفاده میكنند و در برخی موارد از دستگاههای چاپ یووی رول به رول ( مدلهای Uvip Roll و TR2220 ) استفاده میگردد كه دستگاههای چاپ اكو سالونت به دلیل جوهر ارزانتر بیشتر مورد استفاده هستند ولی مزیت دستگاههای یووی رول به رول این است كه توانایی چاپ برجسته و چاپ ورنی موضعی براق را هم دارند . همچنین دوام چاپ با جوهر یووی بیشتر میباشد و مشکل آسیب دیدن هنگام نصب با کاردک را ندارد .


طرحهای پوستر معمولا به صورت منظره های مختلف طبیعت و یا گل های سه بعدی که در اصطلاح به گل هلندی مشهور است می باشند که هم قابل طراحی هستند و هم می توان طرح های آماده را خریداری کرد . ( در سایت فرارنگ ، تعدادی طرح های سه بعدی و منظره با کیفیت بسیار بالا ، جهت چاپ پوستر به صورت رایگان قابل دانلود می باشند ، برای دانلود به اینجا مراجعه نمائید ) .


در مورد برش قسمتهای سفید کنار تکه های چاپ شده میبایست دقت فراوانی کرد زیرا اگر حتی چند میلیمتر کم و زیاد برش داده شود ممکن هست هنگام نصب روی دیوار ، بین درز قسمتهای چاپ شده ، سفید دیده شود و یا قسمتهای چاپ شده دقیق به روی هم منطبق نشوند و زیبایی بصری پوستر از بین رود .


دسته بندی چاپگرهای عریض یا لارج فرمت
دسته بندی چاپگرهای عریض یا لارج فرمت
در دنیای امروز بحث تبلیغات هر روزه بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و از دیر باز تا کنون و به احتمال زیاد تا آینده دور بحث چاپ یکی از مهمترین قسمتهای تبلیغات و تقریبا عضو جدائی ناپذیر آن می باشد
تفاوت های چاپ افست ، دیجیتال ، ایندور و فضای باز
تفاوت های چاپ افست ، دیجیتال ، ایندور و فضای باز
چاپ دیجیتال و چاپ افست هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارند، اگر کار بزرگی دارید، چاپ افست انتخاب مناسبی است اما اگر عجله و نیاز به سفارشی سازی دارید، چاپ دیجیتال بهترین انتخاب است.
مزایای چاپ سابلیمیشن چیست ؟
مزایای چاپ سابلیمیشن چیست ؟
چاپ پارچه توسط روش سابلیمیشن به عنوان سبک جدیدی از طراحی های چاپ محسوب می شود که با استفاده از دستگاه های چاپ مدرن کاغذ سابلیمیشن انجام می شود . روش کار به این صورت هست که ابتدا طرح
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید
captcha


دستگاه چاپدستگاه چاپ جوهر چاپجوهر چاپ کلندر و پرسکلندر و پرس رول و مدیای چاپرول و مدیای چاپ قطعات یدکیقطعات یدکی دستگاه کارکردهدستگاه کارکرده