یکی از انواع دستگاه های چاپ ، دستگاه چاپ پارچه می باشد که علاوه بر کیفیت بالای چاپ، امکان انتقال رنگ های شفاف و خاص را از طریق کاغذ سابلیمیشن به پارچه می دهد. چاپ سابلیمیشن نوعی از چاپ دیجیتال می باشد که توسط گرما و جوهرهای نامحلول امکان چاپ طرح های دلخواه روی انواع پارچه را ممکن می کنند. فرآیند چاپ سابلیمیشن نیاز به دستگاه مخصوص این نوع چاپ، جوهر مخصوص و کاغذ خاصی برای انتقال طرح به روی پارچه دارد، اما سوالی که برای بهره گیری از این نوع چاپ مطرح می شود اینکه چه دستگاه و هدی مناسب برای چاپ کاغذ سابلیمیشن می باشد ؟


اهمیت استفاده از جوهر و هد مخصوص چاپ سابلیمیشن

در مورد اینكه استفاده از چه نوع هدی برای چاپ سابلیمیشن مناسب است بحث های زیادی مطرح هست و متاسفانه بسیاری از فروشندگان دستگاه های چاپ، فقط نوع دستگاه و هدی كه خود موجود دارند را به خریداران پیشنهاد می دهند. در بسیاری از موارد به دلیل عدم مطالعه و آگاهی در مورد چاپ سابلیمیشن و پارچه آن را به چاپ بنر تشبیه میكنند و به خریدار می گویند هدهای چاپ بنر وقتی در مقابل جوهر سالونت دوام می آورد حتما در مقابل جوهر پایه آب سابلیمیشن دوام بیشتری دارند و عمر بیشتری خواهد كرد!!

این جمله از بنیان اشتباه است چون جوهرهای سابلیمیشن در گذر زمان هم خورندگی بیشتری نسبت به جوهرهای سالونت و اكو سالونت دارند و هم بحث Ph و دنسیته و چگالی رنگ در آنها بسیار متفاوت است و برای تصعید طراحی شده اند. ضمناً سازنده های حرفه ای هد همانند كونیكا نسخه های متفاوتی از هد برای چاپ سابلیمیشن و چاپ سالونت و بنر ارائه می کنند كه همواره نسخه هد قابل استفاده برای چاپ سابلیمیشن و پارچه، قیمت بیشتری دارد مثل هد Konica 512i و Konica 1024i.


از طرف دیگر برخی معتقدند كه دستگاهی كه تحمل رول سنگین فلكس را دارد برای چاپ كاغذ سابلیمیشن كه سبك هست بسیار راحت تر می تواند كار كند و مشكلی ندارد. این باوربسیار اشتباه و نا آگاهانه است زیرا كه بحث رول باز و رول جمع كن و كشش كاغذ و سیستم جوهر رسانی و ... در دستگاه های چاپ سابلیمیشن بسیار متفاوت است و در صورت استفاده از دستگاه های چاپ بنر و اكو سالونت ، برای چاپ سابلیمیشن به مشكلات زیادی بر خواهید خورد. هدهای چاپ سابلیمیشن باید از دقت بسیار بالایی هم بر خوردار باشند چونكه در صورت استفاده از هدهای با پیكولیتر بالا و درشت پاش، دانه های پاشیده شده روی كاغذ و پارچه مشخص خواهد شد و در چاپ پارچه این نوع دون دون بودن قابل تشخیص چاپ برای مشتری خوش آیند نیست و قابل قبول نخواهد بود به همین دلیل باید از هد با پیكولیتر پایین ( ترجیحا زیر ١٠ پیكو لیتر ) استفاده كرد. پس حتما برای چاپ سابلیمیشن ، دستگاه های استاندارد چاپ کاغذ سابلیمیشن خریداری کنید نه دستگاه چاپ بنر و یا اکو سالونت .


چه دستگاه و هدی مناسب برای چاپ کاغذ سابلیمیشن می باشد ؟


چه هدی مناسب چاپ سابلیمیشن می باشد ؟

در رنج پیکولیترهای پایین در بین هدها می توان از هدهای کیوسرا و ریکو GEN5 و خانواده هدهای اپسون ژاپن برای چاپ با جوهر سابلیمیشن استفاده کرد که بنا به شرایط موجود در بازار ایران ( که قیمت بسیار رقابتی است ) هدهای کیوسرا و GEN5 چون قیمت های بسیار بالایی دارند ( در حدود 6 برابر هدهای اپسون ) و البته کیفیت هدهای اپسون به مراتب بالاتر از هدهای دیگر هست. ضمناً جوهر سابلیمیشن مناسب برای هد های GEN5 و کیوسرا بسیار نادر هست و دارندگان این گونه دستگاه های چاپ همواره با مشکل تامین جوهر مواجه هستند بنابرین منطقی است که از هدهای اپسون برای دستگاه های چاپ سابلیمیشن استفاده کرد در بین هدهای خانواده اپسون که رایج ترین آنها در حال حاضر Epson DX5 , Epson DX7 , Epson 5113 می باشند، بهترین و منطقی ترین گزینه استفاده از هدهای نسل 5113 می باشد.

از طرفی صحبت از سرعت بالای دستگاه های چاپ با هد کیوسرا و ریکو به میان می آید که به طور مثال 2 یا 3 برابر سرعت چاپ دستگاه های با هد اپسون است، این مطلب درست است ولی باید به این نکته توجه کرد که قیمت دستگاه های دیگر مثلا با هد کیو سرا حدود 5 برابر یک دستگاه دوهد اپسون می باشد در صورتی که سرعتی معادل 3 برابر یک دستگاه 2 هد اپسون دارد؛ باز هم از نظر ریسک کاری عقلانی تر است که به جای یک دستگاه با هدهای مثلا کیوسرا، 3 دستگاه با هد اپسون خریداری گردد که هم مبلغ کمتری پرداخت شود و هم اینکه در صورت خرابی یک دستگاه، دستگاه های دیگر مشغول چاپ باشد.

اخیراً نسل جدید هد اپسون با نام تجاری EPSON i320 A1  عرضه شده که دارای تکنولوژی های منحصر به فردی در چاپ میباشد.

جهت مشاهده مشخصات هدEPSON i320 ، اینجا را مطالعه کنید .

شرکت فرارنگ تبلیغ دارای رکورد پرفروش ترین دستگاه چاپ سابلیمیشن ایران با حدود 520 دستگاه نصب شده تاکنون می باشد که همگی از این نوع هد اپسون استفاده می کنند.

نکاتی در مورد خرید دستگاه چاپ بنر دست دوم
نکاتی در مورد خرید دستگاه چاپ بنر دست دوم
دستگاه های بنر به دلیل تنوع بالا در مدل و عرض و نوع هد دارای طیف وسیعی از قیمت ها می باشند که نیاز به کارشناسی دقیق و اطلاعات کافی قبل از خرید می باشد
تفاوت دستگاه چاپ بنر و اکوسالونت
تفاوت دستگاه چاپ بنر و اکوسالونت
در مقیاس کلی تفاوت دستگاه چاپ اکوسالونت و سالونت در نوع جوهر این دستگاهها می باشد، که دستگاههای چاپ سالونت از جوهرهای سالونت بیس استفاده میکنند که معمولا بین 25 تا 80 پیکولیتر هستند و دستگاههای اکو از جوهرهای اکوسالونت که شباهت زیادی به جوهرهای سالونت بیس دارند ولی رقیقتر هستند و معمولا 2/5 تا 6 پیکولیتر میباشند.
آموزش رفع خرابی دستگاههای چاپ بنر و فلکس
آموزش رفع خرابی دستگاههای چاپ بنر و فلکس
به طور کلی نمی توان نسخه واحدی برای رفع ایرادات دستگاه های چاپ عریض ارائه داد ولی جهت رفع برخی مشکلات روزمره که ممکن است پیش آید می توانید از راهنمایی های زیر استفاده نمایید
اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید
captcha


دستگاه چاپدستگاه چاپ جوهر چاپجوهر چاپ کلندر و پرسکلندر و پرس رول و مدیای چاپرول و مدیای چاپ قطعات یدکیقطعات یدکی دستگاه کارکردهدستگاه کارکرده